SØT SØTPOTETMOS SOM DESSERT

I går testet jeg en ny vri på søtpotetmosen. Jeg laget dessert med den! Vanligvis spiser jeg søtpotetmos til middag, men ettersom den har så mild og god smak, tenkte jeg at mosen også må fungere som en søt dessert. Og det gjorde det. Det ble virkelig knall godt! Søtpotetens søte og milde smak gjør seg utmerket som dessert sammen med søtning og en dæsj kanel. Dette blir desidert en dessert jeg kommer til å spise mye fremover. 

SONY DSCViste du forresten at søtpoteten inneholder masse karotenoider, et antioksidant som blant annet er bra for huden og synet vårt. I tillegg inneholder søtpoteten godt med fiber som både gjør godt for fordøyelsen og metthetsfølelsen vår, og en rekke vitaminer og mineraler som vitamin C og B, og kalium og magnesium. En super grønnsak, med andre ord!

SONY DSC

Søt søtpotetmos som dessert
1 porsjon

1 stor søtpotet
2 ss fibersirup, eventuelt sukringold
1/2 ts kanel
1 ss vaniljeprotein, kan sløyfes

Stikk et par hull i søtpoteten med en kniv. Ha den i mikrobølgeovnen på full guffe i 6 -8 minutter, avhengig av størrelsen på søtpoteten. Den skal bli helt myk. Eventuelt kan du koke eller bake den i ovnen. 
Når søtpoteten er mør, deler du den i to og skraper ut innmaten med en skje. Mos innmaten sammen med fibersirup, kanel og vaniljeprotein. Jeg brukte baksiden av en skje når jeg moste sammen det hele. 
Server. 

SONY DSC
Som topping på min søtpotetmos, hadde jeg vaniljekesam, Questbar cookie dough biter og bringebær. Topp mosen din med det du måtte ønske, eller spis den som den er.  Prøv søtpotetmos til dessert i dag du også, det er tross alt lillelørdag :grin: Ha en herlig onsdag!

Kristine ♥

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg