www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

FEM GRUNNER TIL TRENE HIIT

  • 03.07.2017, 16:31


SONY DSCHIIT er skalt high intensy intervall training, er hyintensitetsintervaller p godt norsk. Kort fortalt gr det ut p at du har korte perioder med hy treningsintensitet med pause / hvile mellom. En treningskt kan ta alt fra 10 -30 minutter. Det geniale med HIIT er ikke bare at det tar kort tid, treningsformen kan gjres hvor som helst og har i tillegg mange helsegevinster. Her har du fem grunner til trene HIIT:

SONY DSC
Jeg har p meg Reebok sports bh, Reebok sko, Reebok topp og ICanIWill tights

Kan ke oksygenopptaket
Kroppens oksygenforbruk betyr i teorien musklenes evne til bruke oksygen. Flere studier har vist at korte HIIT treningskter kan ke oksygenopptaket like mye som lengre kter med moderatintensitetskardio som jogging og sykling. 

Etter forbrenning
Nr du har trent HIIT forsetter du faktisk forbrenne ekstra kalorier etter at du er ferdig med treningen. Forbrenningen din er nemlig hyere i noen timer etter treningskten. Dette vil resultere i at du forbrenner flere kalorier selv nr du legger deg p sofaen etter treningskt. 

Blodsukkergevinst
Flere studier har vist at HIIT trening reduserer blodsukkeret og at det ogs kan forbedre insulinresistens i strre grad en vanlig moderatintensitetstrening. Dette ser ut til ha spesielt god effekt blant mennesker med diabetes type 2. 

Redusere blodtrykket
Det ser ut til at HIIT trening reduserer blodtrykket hos voksene mennesker med hyt blodtrykk. Dette vil ha en helhetlig effekt p hjerte- og karhelsen vr. Forelpig ser det ut til at effekten p blodtrykket hovedsakelig endres hos personer som allerede har hyt blodtrykk, og at friske mennesker ikke har samme effekt, men her m det mer forskning til. 

Kan bidra til kt muskelmasse
Enkelte studier har vist at HIIT trening kan bidra til kt muskelmasse. Dette gjelder hovedsakelig de muskelgruppene som blir brukt mest under HIIT kten. Om du for eksempel bruker et hoppetau, vil det alts gjelde ben, rumpe og legger. 

SONY DSC
Et eksempel p en HIIT kt kan vre ta i bruk hoppetauet. Det kan du gjre ute i solen, hjemme i stuen, p terrassen p hytta eller p treningssenteret. Hopp s raskt og s mange ganger du klarer med et hoppetau i 60 sekunder. Hvil s i 60 sekunder, fr du igjen hopper s raskt du klarer i 60 sekunder. Gjenta 8 -10 ganger. Husk oppvarming og nedtrapping.

Om du ikke allerede har HIIT trening som en del av din trening, innfr en kt i uken :grin:


Kristine ♥

Anastasia

03.07.2017 kl. 18:44
👏 👏

Kristine

04.07.2017 kl. 12:44
Anastasia:
:)

Karoline

03.07.2017 kl. 19:22
Nydelige bilder Kristine <3

Kristine

04.07.2017 kl. 12:44
Karoline:
Tusen takk <3

Magnus

03.07.2017 kl. 19:41
Fint innlegg :) elsker trene HIIT. Eller.. elsker i hvertfall flelsen etterp!

For oss med Diabetes Type-1 fr man ogs en enormt god blodsukkergevinst ved trene p denne mten. Det blir langt enklere regulere blodsukkeret til mltidene utover dagen, samt at det kreves mindre insulin etter slike intensive kter :)

Kristine

04.07.2017 kl. 12:43
Magnus:
Flelsen etterp er jo helt fantastisk :D
Supert at du kommer med ytterligere en grunn! :)

Hildegunn

04.07.2017 kl. 16:56
Outfit on fleek <3

Kristine

05.07.2017 kl. 17:23
Hildegunn:
:):)

Statera Marit Ebeltoft

05.07.2017 kl. 08:35
Digger HIIT :D Og klrne dine, s mye fint treningsty da! :D

Kristine

05.07.2017 kl. 17:23
Statera Marit Ebeltoft:
Nye treningsklr er alltid moro. Elsker den flelsen :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits