ELSK DEG SELV – DU ER VERDT DET

Er du misfornøyd med deg selv og tenker ofte negative tanker om deg selv? Vi mennesker har lett for å hakke på oss selv og svært mange av oss har problemer med selvfølelsen. Det er slitsomt med lav selvfølelse og å føle at du hele tiden må jobbe for å bli likt av andre og bevise at du er noe. Heldigvis kan selvfølelsen vår trenes opp! Problemet ligger i deg og ikke hos de andre. Du er enestående og fantastisk, men du må lære å se det selv. Her er noen tips:

SONY DSC

Se deg selv i speilet
Se deg selv i øynene i et speil og si høyt ‘Jeg er verdifull’. Du kan også si andre positive ting som ‘jeg har pene øyne’, ‘jeg er enestående’, ‘jeg er en god venn’, osv.  I starten vil det føles rart og muligens som om du lyver, men med tiden vil du gravis tro mer og mer på ordene du sier til deg selv. 
Det er mulig å bytte ut negative tankemønstre med positive tankemønstre om du trener på å snakke positivt til deg selv og har tålmodighet. 

Våkn opp
Livet er her og nå og du kan kun påvirke situasjonen som er akkurat nå. Våkn opp og vær i nuet, ikke dvel ved det som var i går eller uro deg for deg som kommer i morgen. Du får uansett ikke gjort noe med fortid eller fremtid, nyt heller livet akkurat nå. 

Se mulighetene
VI bor i Norge, et av verdens rikeste land. Du har hele verden for dine føtter, en uendelig frihet og ufattelig mange valgmuligheter. Er du misfornøyd med det livet du har nå? Vel, hva har du egentlig lyst til? Du har muligheten til å forme livet ditt akkurat slik du ønsker og å gjøre det du vil. Vil du skrive en bok, du har muligheten – begynn med første side! Vil du flytte til USA? Vel, du har muligheten – bestill en flybillett. Vil du konkurrere i sport? Du har muligheten – start med å trene spesifikt.  Alt er mulig om du virkelig ønsker det. Det eneste som hindrer oss er vår egen tvil og redsel. 

Behandl deg selv pent
Når dine venner dummer seg ut eller mister et glass i gulvet som knuser, trøster vi dem. Jaja, sånt skjer. Til oss selv derimot sier vi oftest ‘så typisk meg, jeg er så dum!’ Trøst deg selv i samme situasjonen istedenfor å bebreide deg. Gjør mot deg selv slik du behandler dine venner. Bli venn med deg selv. Du holder mål, du duger, du er mer enn bra nok, så behandl deg selv slik du fortjener. 

 

Skriv det ned
Som jeg nevnte over, er det effektivt å si ting høyt. Enda mer effektivt er det å skrive det ned. 
Lag en bra-bok og bestem deg for å skrive ned minimum tre bra ting om deg selv hver kveld. Bra er når du har gjort noe som er i overensstemmelse med det du føler og har lyst til innerst inne, når du har behandlet deg selv med respekt og kjærlighet. Ved å sette ord på det positive, bekrefter du deg selv.

Elsk deg selv, du er verdt det!

 

Kristine ♥

7 kommentarer
    1. Ls:
      Hei Line. Først og fremst, takk for hyggelige ord. Så merkelig, for jeg får skjemaer sendt direkte på mail, men jeg finner ikke noe fra deg. Send meg en mail på [email protected] så skal jeg få gitt deg et godt svar 🙂

    2. Hei Kristine,
      Setter stor pris på postene dine! Har prøvd å kontakte deg ang dine PT/kostholdsveiledningstjenester via skjemaet på hjemmesiden din, men har ikke fått noe svar. Hvordan kan jeg nå deg? Mvh Line:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg