OVNSBAKT TORSK MED POTETMOS

Torsk trenger absolutt ikke være kjedelig, nei! 


Jeg skal innrømme at jeg ikke spiser fisk til middag spesielt ofte. Tunfisk spiser jeg ganske mye, fordi jeg synes det er enkelt og godt. Torsk derimot, det spiser jeg sjeldent. I dag tok jeg fatt på en fiskemiddag og laget ovnsbakt torsk med potetmos. Det ble så godt! Torsk i seg selv kan være noe smakløst, men med gode smaker som spekeskinke, salt og pepper, sitronsaft og en god potetmos, blir torsk forvandlet til et luksusmåltid! 

Ovnsbakt torsk med potetmos
Til 2 personer

2 torskestykker på cirka 200 -250 g
1 rødløk
2 skiver spekeskinke
4 poteter
2 ss rømme, eventuelt kesam
1/2 sitron
Salt og pepper

Skrell potetene og skjær dem i fire biter. Legg dem i en kjele og kok til de er møre, i cirka 15 minutter. 
I mellomtiden skjær du rødløken i skiver og legger den utover en bakeplate. Tørk av torsken og ha på salt og pepper på hver side. Legg fisken over rødløken. Press over sitronsaft og topp hvert torskestykke med en skive spekeskinke. Stek torsken i ovnen på 175 grader i 15 -20 minutter. 
Når potetene er ferdig kokte, heller du av vannet og lar dem dampe av seg i 2 -3 minutter. Mos så potetene sammen med rømme, salt og pepper. 
Server gjerne torsken og potetmosen med kokte gulrøtter. 


Helsedirektoratet anbefaler oss å spise fisk til middag to til tre ganger i uken. Kanskje du skal prøve deg på denne oppskriften som en av ukens fiskemiddager? God middag og god tirsdagskveld :grin: 

Kristine  ♥ 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg