KREMET HAVREGRØT

Hvorvidt jeg spiser havregrøt til frokost eller ikke, går i perioder. Det har vært en periode hvor jeg har spist mye surdeigsbrød med egg, men nå er jeg tilbake på havregrøten!

SONY DSC
Jeg har lagt min elsk på kremete havregrøt. Det er havregrøten som du koker av en kombinasjon av havregryn, havremel, kokosmelk og egg. Det gir en ekstra kremet og god grøt, som metter godt og inneholder masse gode næringsstoffer.

SONY DSC

Kremet havregrøt
Til 1 porsjon

40 g store havregryn
30 g havremel
1 dl fullfett kokosmelk
2 dl vann
1 egg
13 ts salt

Ha havregryn, havremel, kokosmelk, vann og salt i en kjele. Kok opp og la det koke til grøten blir tykk, omtrent i 10 minutter. Rør så inn egget og la det koke ytterligere 2-3 minutter.
Server.

SONY DSC
Når du først lager denne grøten anbefaler jeg deg å lage en stor porsjon. Selv pleier jeg å koke for 4 -5 dager av gangen. Bare husk at grøten må koke ekstra lenge når du lager en stor porsjon. Da blir koketiden nærmere 20 -25 minutter. Grøten holder seg godt i en lufttett boks i kjøleskapet.

SONY DSC
Topp din skål med kremet havregrøt med hva enn du måtte ønske. I dag ble det sukringold, kanel og brunost i biter på min grøt. Det var virkelig super godt!
Håper det smaker :razz: 

Kristine ♥ 

14 kommentarer
    1. M:
      Jeg er ikke så glad i cottage cheese i grøten. Kesam derimot, synes jeg er super godt! Hihi… Eple og kanel også. Mmmm 🙂
      Sharon kjøpte jeg på en sånn grønnsaks- / innvandrer butikk. Gleder meg over at de er kommet til salgs nå. Er jo så godt 🙂

    2. NAM! Havregrøt er helt genialt. Så mange variasjonsmuligheter, så godt, så sunt og billig! 🙂 Om du ikke allerede har testet det, så kan en liten skje med prim i grøten også anbefales. Blir litt som brunost, men med enda litt mer karamellsmak. Det i kombinasjon med eplebiter og kanel varmet i en liten kjele, + et par skjeer cottage cheese, er en av mine favoritter for tiden 🙂
      Men lurte på en liten ting. Er bildet tatt nylig? Har du funnet Sharonfrukten/Persimon i butikkene? Gleder meg til sesongen for den starter!

    3. Elsker kremet havregrøt! Har du prøvd å røre inn cottage cheese i grøten, etter koking? Selv bruker jeg ca. 2 ss i én porsjon. Anbefales, da det smaker utrolig godt! 🙂

    4. Blir så glad når jeg ser de asjetten der med Karius og Baktus motiv, minner fra barndommen. Hadde slikt jeg også 🙂 koselig altså.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg