SUNT KOSTHOLD – HVA SPISER JEG

Hva spiser du? Hva bør jeg spise om jeg vil være sunn? Disse to spørsmålene er gjengangere her på bloggen og blant mine online pt-kunder. 
Svaret mitt er veldig enkelt og kjedelig; jeg spiser alt, bare ikke alltid.  Og slik er det også med deg, du kan spise alt, bare ikke alltid. 

Hva er egentlig et sunt kosthold?
Spør du femten forskjellige mennesker, vil du få femten forskjellige svar. Det er uendelige mange meninger, råd og tips. Min personlige mening, er at alt av såkalte dietter bør kastes ut. Ut med ordet diett! Glem lavkarbo. Glem middelhavsdietten. Paleo. Lav fett. Suppedietten og Atkins. Et sunt kosthold er et kosthold du kan følge livet ut, hvor ingen matvarer er forbud. Et kosthold som gjør at du føler deg bra, har godt med energi, god konsentrasjon og humør. Det skal få frem det beste i deg.  

Et sunt kosthold består for min del av mest mulig naturlige råvarer som kylling, grønnsaker, frukt, nøtter, osv, og også en porsjon is og sjokolade.Jeg nekter meg selv ingenting og godtar lysten om den kommer. Åtti – tjue regelen synes jeg er en god leveregel. Om spiser sunt åtti prosent av tiden, skeier jeg ut med god samvittighet de resterende tjue prosentene. 

Dette er matvarer som jeg spiser mye av.

– Protein
Hel kylling, kyllingfilet, biff, karbonadedeig, svinekjøtt, kesam, cottage cheese, proteinpulver, egg, tunfisk, laks, skinke, ost, makrell i tomat og proteinbarer.

– Fett
Egg, fet fisk, avokado, creme fraiche, kokosmelk, nøtter, peanøttsmør, ekte meierismør, olivenolje og fete oster.

– Karbohydrater
Frukt, bær, grønnsaker, søtpotet, potet, surdeigsbrød, lomper, havregryn, ris, riskaker og knekkebrød.

Matvarene over, sammen med moderate mengder kaker, yoghurtgodteri og smågodt, er hva som er et sunt kosthold for meg. Men det er ikke nødvendigvis det riktige for deg. Spis den maten som gjør deg glad :grin: Nyt maten og nyt livet!

Kristine ♥ 

14 kommentarer
    1. Lena:
      Jeg kan ikke gi noe svar på det. Det vil avhenge av hvor mye du veier, aktivitetsnivå – altså hvor mye du trenger i løpet av en dag, og hvor mange måltider du spiser. For en kraftig jente med mye muskulatur som foretrekker å spise 3 måltider om dagen, vil måltidene være veldig store, mens for en liten slank jente som foretrekker å spise 6 måltider om dagen, vil måltidene være veldig små. Uten å vite noe mer, kan jeg derfor ikke gi noe svar på det.
      Håper du forstår det og takk for hyggelige ord 🙂

    2. Hei
      Super bra blog💪🏼👍🏻❤️
      Det jeg synes er vanskelig er porsjoner. Hvor mye spiser man til hvert enkelt måltid. Vet selvfølgelig at det er individuelt, men en liten pekepinn?
      Klem Lena

    3. Cecilie Vigsnes:
      En må jo trives med måten en spiser på, hvis ikke vil en aldri klare å holde det i lengden. Da er 80 / 20 prinsippet perfekt 🙂

    4. Anonym:
      Alle oppskriftene på bildene over ligger på bloggen. Det er bare sopp, creme fraiche, finhakket hvitløk og litt soya saus. Enkelt og super godt 🙂

    5. Har du oppskriften på soppstuingen (hvis det er det det er) som ligger ved siden av karbonadene? 😀

    6. 100 % enig !
      Her skriver du det samme som jeg prøver å formidle på mine kostholdskurs.
      80/20 er en utrolig god regel – og det funker om det praktiseres 🙂
      Litt av alt – men ikke alt alltid 😉

    7. Hei! Kunne jeg fått oppskrift på retten øverst i venstre hjørnet? Det så veldig godt ut 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg