hits
www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

SUNT KOSTHOLD - HVA SPISER JEG

  • 31.10.2017, 18:16


Hva spiser du? Hva bør jeg spise om jeg vil være sunn? Disse to spørsmålene er gjengangere her på bloggen og blant mine online pt-kunder. 
Svaret mitt er veldig enkelt og kjedelig; jeg spiser alt, bare ikke alltid.  Og slik er det også med deg, du kan spise alt, bare ikke alltid. 

Hva er egentlig et sunt kosthold?
Spør du femten forskjellige mennesker, vil du få femten forskjellige svar. Det er uendelige mange meninger, råd og tips. Min personlige mening, er at alt av såkalte dietter bør kastes ut. Ut med ordet diett! Glem lavkarbo. Glem middelhavsdietten. Paleo. Lav fett. Suppedietten og Atkins. Et sunt kosthold er et kosthold du kan følge livet ut, hvor ingen matvarer er forbud. Et kosthold som gjør at du føler deg bra, har godt med energi, god konsentrasjon og humør. Det skal få frem det beste i deg.  

Et sunt kosthold består for min del av mest mulig naturlige råvarer som kylling, grønnsaker, frukt, nøtter, osv, og også en porsjon is og sjokolade.Jeg nekter meg selv ingenting og godtar lysten om den kommer. Åtti - tjue regelen synes jeg er en god leveregel. Om spiser sunt åtti prosent av tiden, skeier jeg ut med god samvittighet de resterende tjue prosentene. 

Dette er matvarer som jeg spiser mye av.

- Protein
Hel kylling, kyllingfilet, biff, karbonadedeig, svinekjøtt, kesam, cottage cheese, proteinpulver, egg, tunfisk, laks, skinke, ost, makrell i tomat og proteinbarer.

- Fett
Egg, fet fisk, avokado, creme fraiche, kokosmelk, nøtter, peanøttsmør, ekte meierismør, olivenolje og fete oster.

- Karbohydrater
Frukt, bær, grønnsaker, søtpotet, potet, surdeigsbrød, lomper, havregryn, ris, riskaker og knekkebrød.

Matvarene over, sammen med moderate mengder kaker, yoghurtgodteri og smågodt, er hva som er et sunt kosthold for meg. Men det er ikke nødvendigvis det riktige for deg. Spis den maten som gjør deg glad :grin: Nyt maten og nyt livet!


Kristine ♥ 

Hilde

31.10.2017 kl. 22:08
Enig. Vi spiser mye av det samme :-)

Kristine

01.11.2017 kl. 13:15
Hilde:
Masse god mat på deg da ;)

Hanna

31.10.2017 kl. 22:26
Hei! Kunne jeg fått oppskrift på retten øverst i venstre hjørnet? Det så veldig godt ut :)

Kristine

01.11.2017 kl. 13:14
Hanna:
Du finner oppskriften her :)
http://dedication.blogg.no/1501160686_omelettwrap_med_spekeskinke_og_avokado.html

Cecilie Vigsnes

01.11.2017 kl. 11:00
100 % enig !

Her skriver du det samme som jeg prøver å formidle på mine kostholdskurs.

80/20 er en utrolig god regel - og det funker om det praktiseres :)

Litt av alt - men ikke alt alltid ;)

Kristine

01.11.2017 kl. 13:15
Cecilie Vigsnes:
En må jo trives med måten en spiser på, hvis ikke vil en aldri klare å holde det i lengden. Da er 80 / 20 prinsippet perfekt :)

Minrefleksjon

01.11.2017 kl. 11:38
Likte dette innlegget, og helt enig i filosofien din!!

Fin blogg forresten :))

Kristine

01.11.2017 kl. 13:15
Minrefleksjon:
Takk for det du :)

01.11.2017 kl. 11:50
Har du oppskriften på soppstuingen (hvis det er det det er) som ligger ved siden av karbonadene? :D

Kristine

01.11.2017 kl. 13:14
Anonym:
Alle oppskriftene på bildene over ligger på bloggen. Det er bare sopp, creme fraiche, finhakket hvitløk og litt soya saus. Enkelt og super godt :)

Anniken

02.11.2017 kl. 16:59
Amen. Kunne ikke vært mer enig. Tommel opp :-)

Kristine

03.11.2017 kl. 09:01
Anniken:
Så herlig! :D

Lena

11.11.2017 kl. 20:29
Hei

Super bra blog💪🏼👍🏻❤️

Det jeg synes er vanskelig er porsjoner. Hvor mye spiser man til hvert enkelt måltid. Vet selvfølgelig at det er individuelt, men en liten pekepinn?

Klem Lena

Kristine

12.11.2017 kl. 09:52
Lena:
Jeg kan ikke gi noe svar på det. Det vil avhenge av hvor mye du veier, aktivitetsnivå - altså hvor mye du trenger i løpet av en dag, og hvor mange måltider du spiser. For en kraftig jente med mye muskulatur som foretrekker å spise 3 måltider om dagen, vil måltidene være veldig store, mens for en liten slank jente som foretrekker å spise 6 måltider om dagen, vil måltidene være veldig små. Uten å vite noe mer, kan jeg derfor ikke gi noe svar på det.
Håper du forstår det og takk for hyggelige ord :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her på min blogg vil du få små tips, råd og oppskrifter til den sunne linje, samt følge min vei i livet. Jeg har troen på at god helse og en sunn livsstl er nøkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer på noe, ønsker å dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no