BOLLER, KAKAO & PEISKOS



Etter at jeg var i praksis og stod opp før klokken seks stort sett hver eneste dag, våkner jeg fortsatt tidlig om morgenen. Selv i helgene våkner jeg før klokken har slått åtte! Da forsøker jeg å gjøre helgemorgenen litt ekstra koselige. I dag startet jeg dagen med boller, kakao og peiskos. Det å sitte foran peisen, høre knitringen og kjenne varmen, mens jeg spiste lune boller med brunost og drakk kakao, var utrolig deilig. Jeg satt der å koste meg en god time, stengte verden ute og bare nøt. For en god start på dagen! 


Jeg tok utgangspunkt i disse enkle og proteinrike rundstykkene, men tilsatte litt søtning og gjorde et par justeringer i oppskriften slik at de boller istedenfor rundstykker. Vips så hadde jeg nystekte, gode boller på en halv time. Kakaoen laget jeg av 1 Barebells milkshake sjokolade og 1 ss kakaopulver som jeg blandet sammen i et glass og varmet i mikroen. Enkelt og kjempe godt!

Boller

3 egg
150 g kesam
1/3 ts salt
1 ss bakepulver
3 ss sukringold
1 ts kardemomme
1/2 ts kanel
30 g speltmel eller annen type mel
20 g vaniljeprotein, eller mer mel
30 g fiberfin, eller mer mel
100 g havremel
1 dl -1,5 dl melk

Ha egg, salt, bakepulver og kesam i en bolle. Bland med en sleiv eller skje. Tilsett resten av ingrediensene. Ha i nok væske til at deigen får bolledeigkonsistens. La røren svelle i 5 minutter. 
Legg rundinger på en bakplate. Deigen skal være litt klissete. Ta kaldt vann på hendene når du lager rundinger, da faster ikke deigen seig i hendene dine.
Stek på 180 grader varmluft i 30 minutter. 
Avkjøl noen minutter før du spiser dem. 


Lune boller med brunost og varm kakao og peiskos gav en helt herlig start på søndagen! Nå skal jeg jobbe noen timer før jeg skal på brunsjbuffet og deretter slappe av resten av dagen. 
Ha en nydelig søndag dere :razz: Lad opp til en ny uke!

Kristine ♥

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg