www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

EN KAFFEKOPP ELLER NOCCO FR TRENING

  • 13.11.2017, 08:15



God morgen sprekinger ♥ Jeg sitter her med Noccoen min og gjr meg klar til en ny uke.
Dere som flger meg, vet at jeg er Nocco-ambassadr og ogs Noccoavhengig. Jeg drikker alltid en Nocco fr trening! Noen dager blir det ogs en om morgenen, men da foretrekker jeg stort sett en kaffekopp. 


Selv drikker jeg Nocco hovedsakelig fordi jeg synes det smaker godt og da for kosens skyld, men det kan ogs gi ekstra futt p trening. Nocco inneholder koffein. Koffein finner du ogs i blant annet kaffe og de fleste pre-workout's. Det er faktisk slik at koffein fr trening kan bedre prestasjonene dine. 
Koffein stimulerer nervesystemet vrt og det ker ogs adrenalinnivet i blodet. Adrenalin er et skalt "fight or flight" hormon, som gjr kroppen din klar for sloss eller lpe for livet, alts intens fysisk aktivitet. Det er ogs slik at koffein sender signaler til fettcellene dine for bryte ned kroppsfett. Det gjr at fettcellene frigjr kroppsfett i blodet ditt som frie fettsyrer, som igjen gjr fettsyrene tilgjengelig som drivstoff, alts energi, under aktiviteten. Koffein vil ogs frigjre dopamin. Et stoff som kan gi bedre humr og ke smerteterskelen din, og p den mten ogs hjelpe deg prestere bedre. Disse faktorene kan gjre at du fr en bedre treningskt. Forskning har faktisk vist at koffein kan bedre den fysiske prestasjonen med 11 -12 %!

ta en kaffekopp eller en Nocco fr trening, er alts ikke s dumt! Best utbytte har du ved drikke den omtrent en times tid fr trening. Kroppen bruker nemlig mellom 15 -45 minutter p ta opp koffeinet. 
N har jeg drukket opp Noccoen min og skal jeg hvert yeblikk komme meg p trening. Ha en herlig mandag :grin: 


Kristine ♥
                                                                                                                           Kilder: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15657469/
                                                                                                                           http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1600-0838.2005.00445.x/abstract  

Anniken

13.11.2017 kl. 09:35
Det her var kjekt lese. S skjnner jeg litt mer hvorfor jeg fr energi av nocco og kaffe :-P

Kristine

13.11.2017 kl. 17:43
Anniken:
Hihi... Energiboost :D

Karoline

13.11.2017 kl. 10:41
Enda en grunn til drikke Nocco 😂

Kristine

13.11.2017 kl. 17:43
Karoline:
Ja, huff. Man trenger kanskje ikke flere grunner til det ;)

Emilie Helle Andersen

13.11.2017 kl. 10:50
S gy lese. Skal prve huske det neste gang jeg skal trene :D

Kristine

13.11.2017 kl. 17:44
Emilie Helle Andersen:
S fr man ekstra effekt :D

Nora

13.11.2017 kl. 12:34
Koffein fremmer kun prestasjon dersom du ikke inntar koffein til vanlig (dvs ikke er avhengig). Koffeinavhengighet skyldes at terskelen for hvor mye koffein du trenger for f de gunstige effektene er hevet, og at dersom du ikke fr koffein, vil de negative effektene vre strre enn om du ikke var koffeinavhengig. Alts s vil du fle deg mer trtt uten koffein enn du ville vrt normalt, og like trtt som normalt med koffein dersom du er avhengig. Derfor drikker ikke jeg koffein.

Kristine

13.11.2017 kl. 17:45
Nora:
Jeg tror ikke det stemmer helt. N skal jeg ikke si at jeg er hundre prosent sikker, men tror det P skiver over stemmer :)

P

13.11.2017 kl. 13:11
Tror ikke det du skriver om koffeintoleranse er nyaktig Nora. Det eneste jeg har sett litteratur p er at toleranse frer til at man ikke fr videre respons p inntak, men ikke at det frer til invers effekt slik du beskriver.

Kristine

13.11.2017 kl. 17:46
P:
Nerdy you <3

Janne

13.11.2017 kl. 16:44
Forskning p det med avhengighet vil jeg se? Det tror jeg ikke er riktig. Men man kan vel venne seg til det i en viss grad. En hvit mned kan kanskje vurderes da :-P

Kristine

13.11.2017 kl. 17:46
Janne:
Ja, jeg tar selv en uke eller to uten koffein av og til. Det kan jo vurderes om man fler at man fr mindre effekt :)

Nora

13.11.2017 kl. 17:50
Hr p denne podcasten de som er interessert:

https://www.theenergyblueprint.com/caffeine-fatigue/

Janne

13.11.2017 kl. 18:21
Det der er ikke en god kilde. Hjernevask!!! :-P

Kristine

14.11.2017 kl. 16:41
Janne:
Ari Witten er kjent for vre litt p kanten, ja, men om Nora fler at det funker for henne, er tross alt det det viktigste :)

Nora

13.11.2017 kl. 20:21
Har funka for meg hvertfall slutte med koffein. Skjnner godt dere heller vil tro p andre kilder siden nocco er s godt :) og sikkert sponser godt ;) fikk forresten tipset om dette fra Brge Fagerli.

Kristine

14.11.2017 kl. 16:39
Nora:
Ari Witten er kjent for vre ganske p kanten, s ikke ta hans ord for gitt. Jeg ville heller brukt https://examine.com som faktisk er en god kilde. Men s lenge du gjr det som fles riktig for din kropp, er det det viktigste :)
Som jeg skriver er jeg Nocco ambassadr, s ja, min Nocco er sponset. Men dette er ikke et sponset innlegg. Jeg skriver at du like s godt kan bruke feks pre-workout, koffeinpiller eller kaffe. Det er et forskningsbasert innlegg og ikke et sponset innlegg. Bruk gjerne kaffe istedenfor Nocco ;)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits