BLIR JEG FEIT AV SUKKER

Som personlig trener får jeg mange (rare) spørsmål. Jeg får blant annet ofte spørsmål om spesifikke matvarer og om disse vil påvirke kroppsvekten. Blir jeg feit av sukker? Er karbohydrater dårlig? Burde jeg unngå melkeprodukter? Er gluten farlig? Er dette ja eller nei mat? Hva med junk food? Osv, osv.

 Uansett hvilke matvare eller næringsemne du spør meg om, er svaret mitt alltid det samme. Og det er dessverre veldig kjedelig. Den eneste tingen som gjør deg såkalt feit eller fører til at du legger på deg, er å innta mer kalorier enn det du forbruker. Det krever altså at du ligger i et kalorioverskudd.  Sukker, gluten, melkeprodukter, nei-mat eller hva enn du tenker på, det vil gjøre at du legger på deg om du spiser mer kalorier enn det du trenger, men nei, det vil ikke føre til vektoppgang om du spiser disse matvarene og er i kaloribalanse. Det er ikke så nøye hvilke matvarer du spiser! For å sette det på spissen, kan du legge på deg av gulrøtter også, så lenge du spiser mer kalorier enn du forbruker. Men det skal sies at du må spise svært mange gulrøtter for å komme i et kalorioverskudd.

 Det som altså har betydning for om vekten din er stabil, går opp eller ned, er det totale energiinntaket ditt over lengre tid. Har du et kaloriunderskudd over tid, vil du gå ned i vekt. Har du et kalorioverskudd over tid, vil du gå opp i vekt.

Så til spørsmålet om sukker gjør deg feit? Ja, om du er i et kalorioverskudd. Nei, om du ikke er det.
Spis de matvarene du er glad i. Det er rom for litt sukker, gluten, melkeprodukter og såkalt nei mat. Ikke sett en merkelapp på matvarer, for alt er greit. Det er mengden det kommer ann på!

Kristine ♥

12 kommentarer
    1. Hei. Når du skriver «melkeprodukter» hva mener du da? Skal man altså være forsiktig med cottage cheese, lettost, lettmelk osv?:)

    2. Det har forresten vist seg at godt trente mennesker med høy muskelmasse, gjør seg bedre nytte av sukker enn trente mennesker, mener jeg å ha lest i en nylig studie fra pubmed 🙂

    3. Marte:
      Så bra du synes det 🙂
      Takk du. Jeg bruker verken mye sol eller selvbruning. Jeg blir veldig lett brun og holder fargen veldig godt. I løpet av vinterhalvåret tar jeg kanskje sol 2 -3 ganger. Det hender også at jeg smører meg med Dove sin fuktighetskrem med bruning 🙂

    4. Bra innlegg! Så sant det du sier, helt enig 🙂
      Lurte også på hvilken selvbruning du bruker? Eller tar du mye sol? Du har alltid så flott farge!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg