hits
www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

BLIR JEG FEIT AV SUKKER

  • 22.11.2017, 17:20


Som personlig trener fr jeg mange (rare) sprsml. Jeg fr blant annet ofte sprsml om spesifikke matvarer og om disse vil pvirke kroppsvekten. Blir jeg feit av sukker? Er karbohydrater drlig? Burde jeg unng melkeprodukter? Er gluten farlig? Er dette ja eller nei mat? Hva med junk food? Osv, osv.

 Uansett hvilke matvare eller nringsemne du spr meg om, er svaret mitt alltid det samme. Og det er dessverre veldig kjedelig. Den eneste tingen som gjr deg skalt feit eller frer til at du legger p deg, er innta mer kalorier enn det du forbruker. Det krever alts at du ligger i et kalorioverskudd.  Sukker, gluten, melkeprodukter, nei-mat eller hva enn du tenker p, det vil gjre at du legger p deg om du spiser mer kalorier enn det du trenger, men nei, det vil ikke fre til vektoppgang om du spiser disse matvarene og er i kaloribalanse. Det er ikke s nye hvilke matvarer du spiser! For sette det p spissen, kan du legge p deg av gulrtter ogs, s lenge du spiser mer kalorier enn du forbruker. Men det skal sies at du m spise svrt mange gulrtter for komme i et kalorioverskudd.

 Det som alts har betydning for om vekten din er stabil, gr opp eller ned, er det totale energiinntaket ditt over lengre tid. Har du et kaloriunderskudd over tid, vil du g ned i vekt. Har du et kalorioverskudd over tid, vil du g opp i vekt.

S til sprsmlet om sukker gjr deg feit? Ja, om du er i et kalorioverskudd. Nei, om du ikke er det.
Spis de matvarene du er glad i. Det er rom for litt sukker, gluten, melkeprodukter og skalt nei mat. Ikke sett en merkelapp p matvarer, for alt er greit. Det er mengden det kommer ann p!


Kristine ♥

Marianne

22.11.2017 kl. 19:23
Super bra innlegg!! :-)

Kristine

23.11.2017 kl. 08:40
Marianne:
Takk Marianne :)

Marte

22.11.2017 kl. 22:57
Bra innlegg! S sant det du sier, helt enig :-)

Lurte ogs p hvilken selvbruning du bruker? Eller tar du mye sol? Du har alltid s flott farge!

Kristine

23.11.2017 kl. 08:41
Marte:
S bra du synes det :)
Takk du. Jeg bruker verken mye sol eller selvbruning. Jeg blir veldig lett brun og holder fargen veldig godt. I lpet av vinterhalvret tar jeg kanskje sol 2 -3 ganger. Det hender ogs at jeg smrer meg med Dove sin fuktighetskrem med bruning :)

Mnina

23.11.2017 kl. 12:43
S bra med oppklarende innlegg som du her!!!

Kristine

24.11.2017 kl. 12:54
Mnina:
Takk for at du synes det :)

Wenke

23.11.2017 kl. 16:23
Takk for at du skriver bra og at du ikke bare skremmer folk :-) Bra innlegg.

Kristine

24.11.2017 kl. 12:53
Wenke:
, takk for hyggelig kommentar :)

Kristin Haugen Granli

24.11.2017 kl. 10:14
Det har forresten vist seg at godt trente mennesker med hy muskelmasse, gjr seg bedre nytte av sukker enn trente mennesker, mener jeg ha lest i en nylig studie fra pubmed :)

Kristine

24.11.2017 kl. 12:53
Kristin Haugen Granli:
Ja, det har jeg ogs lest mer om. Muskelmassen forbrenner sukker :)

Ida

26.11.2017 kl. 15:29
Hei. Nr du skriver melkeprodukter hva mener du da? Skal man alts vre forsiktig med cottage cheese, lettost, lettmelk osv?:)

Kristine

27.11.2017 kl. 11:23
Ida:
Melkeprodukter inneholder masse bra nringsstoffer :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no