DAGENS ØKT OG PULL UPS I RINGER

I dag hadde jeg en skikkelig god overkroppsøkt. Jeg er i mitt ess når det kommer til trening for tiden :grin: Jeg storkoser meg og tar stadig nye rekorder! Dagens økt bestod av markløft, dips, pull ups i ringer, sidehev og rear dealts. 


Chins og pull ups er en av de ultimate ryggøvelsene, og en øvelse som absolutt alle burde ha i programmet sitt. Dette er en god øvelse som hovedsakelig trener rygg, da spesielt lats, og biceps. Som nybegynner kan du for eksempel trene negative repetisjoner eller med strikk. Les gjerne mitt innlegg om hvordan komme i gang med pull ups. Er du mer viderekommen og begynner å få dreisen på pull ups og chins, kan du for eksempel variere med å legge på ekstra vekt eller gjøre pull ups i ringer. Selv liker jeg pull ups i ringer veldig godt. Pull ups i ringer er et supert alternativ til vanlig pull ups fordi du får en større bevegelsesbane enn om du skulle gjort øvelsen på en stang. Dette kan blant annet være bra for skuldrene dine, da større bevegelsesområde gjør at kroppen og skuldrene selv justerer bevegelsen mens du trekker deg opp. Det at ringene er ustabile gjør også at du får inkorporert mer coremuskulatur. Du må hele tiden stabilisere mageregionen for å holde en jevn bevegelse. Gratis magetrening med andre ord! Ikke minst er det en morsomt alternativ til den vanlige pull upsen. 

Pull ups i ringer, slik gjør du

Juster høyden på ringene slik at føttene dine ikke vil treffe bakken mellom hver repetisjon. Stå under ringene og ta et overhåndsgrep på ringene. Altså at du har håndflaten vekk ansiktet ditt. Jeg foretrekker å henge ringene såpass høyt at jeg må stelle meg på en kasse for å nå de. Da kan jeg henge “dødt” mellom hver repetisjon. Her skal armene dine være helt strake. Bruk ryggmuskulaturen til å trekke brystet ditt opp til ringene. Stopp et like sekund på toppen, før du sakte fører kroppen din ned igjen til armene dine er utstrakt. Gjenta. 


Har du ikke testet pull ups i ringer. Anbefaler jeg deg å gjøre det på neste treningsøkt. Håper du liker øvelsen! 
Ha en herlig torsdagskveld. 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Kristin Haugen Granli:
      Yes, helt riktig. Samme som med stang 🙂
      Dips i ringer har jeg ikke testet enda. Det blir neste. Takk for tips 🙂

    2. Husk at skuldrene skal berøre ringene, for å fullføre hele bevegelsen 😉 Elsker chins i ringer, vært på program i snart 3 måneder 🙂 Og dips i ringer 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg