12 MIDDAGER MED MYE GRØNNSAKER

Når det gjelder sunnhet og hva en skal spise, strides det bland de lærde. En ting er de heldigvis alle enige om, og det er at grønnsaker er gunstig for helsen vår. I grønnsaker finner du mye fiber, antioksidanter, langsomme karbohydrater, vitaminer og mineraler. Flere studier viser at de som spiser mye grønnsaker, har lavere risiko for å utvikle hjerte- karsykdommer,hjerneslag, høyt blodtrykk, kreft og diabetes. Om det er en ting du skal gjøre i 2018, så burde det være å spise mer grønt! For å gi deg et lite dytt på veien, har jeg samlet 12 middager med mye grønnsaker. La deg inspirere og få inn litt ekstra grønnsaker i middagen! 

Blomkålpizza
Bytt ut den vanlige pizzabunnen med en bunn laget av blomkål!

SONY DSC

Laks og grønnsaker
Laks
Sitron
Salt og pepper
Grønnsaker; jeg har brukt blomkål, paprika, squash
Chili og hvitløk
Avokado
Eple

Krydre laksen med salt og pepper. Stek raskt i pannen på middels varme i 2 -4 minutter på hver side avhengig av hvor godt stekt du vil ha laksen. På slutten av steketiden presser du over litt sitronsaft. 
Mens laksen steker skjærer du grønnsakene i skiver. Finhakk chili og hvitløk. Når laksen er ferdigstekt har du chili, hvitløk og grønnsakene i pannen. La stekefettet fra laksen være i pannen. Dette gir god smak til grønnsakene. Stek på middels varme til grønnsakene har blitt møre, det tar omtrent 5 minutter.
Skjær avokado og eple i biter. Når grønnsakene er ferdig, har du i avokado og eple. 

Gratinerte grønnsaker
Super enkelt og godt!

Blomkålsushi
1/2 blomkålhodet
1 ss sukrin
2 ss sushieddik eller vanlig eddik
Noriark
Fersk laks
Grønnsaker, jeg har brukt agurk, paprika og gulrot
Wasabi

Riv blomkålen eller bruk en foodprosessor og kjør den kornete, slik at det blir blomkålris. Bland blomkålrisen med sukrin og eddik.
Fordel blomkålrisen på noriark. Ha over laks og grønnsaker i staver. Har du avokado smaker det også kjempe godt i noriruller. Smør på et tynt lag wasabi og rull sammen noriarkene. Skjær i biter.
Server med syltet ingefær, wasabi og soyasaus. 

Minestronesuppe
En god og varmende vegetarett. 

Grønnsaksgryte
Ca 500 g grønnsaker, jeg har brukt squash, løk, gul og rød paprika
Chili og hvitløk
1/2 boks hakkede tomater
1 ts oregano
Salt og pepper

Skjær grønnsakene i biter. Ha dem i en kjele sammen med finhakket chili og hvitløk. Tilsett hakkede tomater og krydder. Kok opp og la det hele koke 4 -5 minutter. 
Her er grønnsaksgryten servert med ostefylt kyllingfilet. Den lages ved å steke kyllingfileten i pannen til den var nesten er ferdigstekt. Skjær så et snitt i fileten som du fyller med mozzarella. Ha kyllingen i ovnen på 225 grader i 5 minutter.

Stuende rotgrønnsaker
Stuende rotgrønnsaker gir meg gode minner om barndommen. Dette er så godt!

Blomkålris
1 blomkålhode 
2 hvitløksfedd
Salt og pepper
0,5 dl vann
1 ss soyasaus

Bruk en foodprosessor til å lage små ris av blomkålen. Eventuelt kan du rive den på et rivjern. Finhakk hvitløk. Ha blomkål og hvitløk i en panne. Tilsett krydder, vann og soyasaus, og la det hele koke til blomkålen er blitt myk. 
Her er blomkålrisen servert med svinefilet og peanøttsaus. Peanøttsausen laget jeg av 3 ss peanøttsmør, ca 50 g som jeg blandet med 3 ss kokende vann, 1 ss soyasaus og 1 fedd finhakket hvitløk. Det er viktig at vannet er ordentlig varmt slik at peanøttsmøret smelter. Bland alt sammen med en skje og server.

Ovnsbakt kylling med grønnsaker
Min favorittmiddag!

Fylt paprika
2 paprika
1/2 pakke karbonadedeig
1/2 løk
1 hvitløksfedd
1 cm chili
1/2 boks hakkede toamter
1 ss tomatpure
1 ts sukrin
Krydder, jeg foretrekker 1 ts oregano, 1/3 ts kanel, salt og pepper
Ost, jeg har brukt parmesan

Hakk løk, hvitløk og chili. Ha grønnsakene i en panne sammen med karbonadedeigen. Stek et par minutter før du tilsetter hakkede tomater, tomatpure, sukrin og krydder. La blandingen koke i 4 -5 minutter.
Skjær av toppen på paprikaene og ta ut eventuell stilk.Fyll paprikaene med sausen.Topp med revet ost.
Stek i ovnen på 180 grader i 20 minutter.

SONY DSC

Pastasaus med ekstra mye grønnsaker
En fin måte å lure inn ekstra grønnsaker. 

Brokkolisuppe
1 brokkoli
1 ss chili
2 hvitløksfedd
1 ss ingefær
1 buljongterning
5 dl vann

Del brokkolien i biter og ha i en kjele. Finhakk chili, hvitløk og ingefær og ha i kjelen med brokkolien. Tilsett vann og buljon. Kok til brokkolien er mør, ca 10 minutter. Mos det hele med en stavmikser. 
Her er brokkolisuppen servert med sprøstek spekeskinke og parmesan. 

Løkringer
Et ekstra tips på slutten her. Hvorfor ikke hjemmelagde teste løkringer? De kan spises både som middagstilbehør eller som snacks. 

Håper du fant noen middager som fristet :grin: Bugn i det grønne. Det både smaker godt og gjør godt! 

Kristine ♥

13 kommentarer
    1. Mye inspirasjon her, takk!! Får dessverre ikke åpna den siste linken, den til løkringene…?

    2. Tina:
      Om jeg spiser mye av det, gjør den det. Derfor spiser jeg ikke så store mengder. Jeg vet også at bearbeidet kål og løk, altså godt stekt eller kokt, er noe jeg tåler bedre enn rå.

    3. Mye godt her! Reagerer magen din på løk, kål og bønner? Jeg føler at dette gjør at jeg ikke kan spise så mye av dette, derav jeg får oppblåst mage og ubehag 🙁

    4. Mmmmm, her var det masse godt! Har tenkt på å prøve blomkålpizza i evigheter, kanskje det no er på tide?!😉 Takk for mange digge tips❤️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg