HVORDAN SETTE SAMMEN ET KOMPLETT MÅLTID

Når jeg skal lage meg mat, uavhengig om det er frokost, middag, snacks eller en matpakke, ønsker jeg alltid at maten skal smake godt og gjøre godt for kroppen. Når jeg setter sammen et måltid, tenker jeg også på et par ting. Jeg ønsker at måltidet skal være komplett, altså at det skal bestå av karbohydrater, proteiner, fett, og vitaminer og mineraler. Min kropp og psyke fungerer best hvis den får komplette måltider som er sammensatt på denne måten. Her kan du se hvordan du setter sammen et komplett måltid.

⋄ Karbohydrater
 Frukt
 Bær
 Ris, som vanlig hvit basmati ris, fullkornsris, byggris
 Havregryn
 Søtpotet og potet
 Grove knekkebrød

⋄ Proteiner
 Kylling, som kyllingfilet, kyllinglår og hel kylling
 Fisk, som laks, ørret, torsk og tunfisk
 Kjøtt, som karbonadedeig, entrecote og ytrefilet
 Svin, som skinkebiff og svinefilet
 Proteinpulver
 Melkeprodukter, som cottage cheese, kesam og ost
 Egg
 Bønner, linser og kikerter

⋄ Fett
 Avokado
 Meierismør
 Nøtter
 Nøttesmør
 Kokosolje
 Egg
 Fete oster
 Fet fisk

⋄ Vitaminer og mineraler
Dette finnes stort sett i alle matvarer, men det er ekstra mye av det i
 Frukt
 Bær
 Grønnsaker
 Fullkorn
 Egg
Kjøtt, fisk, fugl
 Bønner og linser

Så hvordan setter du sammen et komplett måltid? Jo, da velger du deg noe fra hver kategori slik at du både får i deg karbohydrater, proteiner, fett, og vitaminer og mineraler. Her er eksempler på et par måltider
⋄ Hjemmelaget tunfisksalat servert med egg og grovbrød
⋄ Salat med tunfisk, potetskiver og laks
⋄ Havregrøt kokt med egg, toppet med proteinpudding, bær og sjokoladenøttter
– Smoothie med banan, bær, proteinpulver, egg og kokosolje
⋄ Enkle bananpannekaker
⋄ Hjemmelaget stroganoff med potetmos
⋄ Salat med torsk, mango, avokado, byggris og pesto

Kristine ♥ 

20 kommentarer

Siste innlegg