SAFTIG GLUTENFRITT BRØD

God morgen dere ♥ Har helgen behandlet deg fint så langt? Håper det. I går startet jeg dagen med hjemmelaget, saftig glutenfritt brød.

SONY DSC

Hjemmelaget grovbrød er så mye bedre enn brødet en kjøper i matbutikken. Det er i hvert fall min personlige mening. Nystekt brød, spesielt når brødet fortsatt er varmt og deilig, er noe av det beste som finnes. Dette brødet er lettlaget og trenger ingen hevetid. Resultatet er et saftig og glutenfritt brød som metter godt og smaker godt. 

SONY DSC

Saftig glutenfritt brød
1 brød

3 egg
1/2 ts salt
2 ts bakepulver
1 ss fiberhusk
1 dl kokosmel
1,5 dl havremel
2,5 dl melk

Pisk egg og salt til eggedosis.
Bland sammen tørrvarene. Tilsett eggedosisen og melken. Bland deigen godt sammen med en sleiv.
Ha deigen i en brødform. 
Stek på nedereste rille i ovnen på 190 grader 50 -55 minutter.
La brødet avkjøles noe før du skjærer i det. 

SONY DSC

Nystekt, lunt brød er så fantastisk godt. Jeg serverte brødskivene med cottage cheese og druer i skiver. Den kombinasjonen er super god! Kremet og salt cottage cheese passer perfekt med søte druer. Et dryss kanel på toppen smaker magisk. Etter at jeg hadde spist nystekt brød til frokost, skar jeg brødet i skiver og frøs det i porsjonspakker med fire skiver i hver pakke. På den måten holder brødet seg saftigst til den skal spises. 

Håper det smaker :razz: Ha en nydelig søndag! 

Kristine ♥

12 kommentarer
    1. Victoria:
      Ja, det er litt diskusjoner rundt det. Det er vel slik at for de med cøliaki anbefales det å velge spesialprodusert, men for de som kun har en intoleranse eller vil unngå gluten, er vanlig helt innafor 🙂

    2. Det så godt ut! Det er forresten ikke glutenfritt om man ikke benytter spesialprodusert glutenfri havre, da vanlig havre og havremel er forurenset av andre kornsorter(hilsen en med cøliaki).

    3. Nå har jeg bakt brød som er klart til imorgen. Jeg gleder meg til frokost 🙂 Takk for mange dine oppskrifter 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg