hits
www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

D-VITAMIN OG HVORFOR DET ER VIKTIG

  • 07.02.2018, 07:00


D-vitamin er et fettløselig vitamin som er livsnødvendig for kroppen din. Kun noen få matvarer inneholder d-vitamin, blant annet økologisk egg, fet fisk og innmat. Det er også slik at kroppen kan produsere D-vitamin når huden din blir eksponert for solskinn. For oss i Norden, som ser alt for lite sol i vinterhalvåret, og er mangel på D-vitamin ganske så vanlig. D-vitamin er derfor en av de kosttilskuddene jeg anbefaler alle pt-kundene mine, spesielt i vinterhalvåret. 



⋄ Positiv effekt på benhelse
D-vitamin spiller en viktig rolle i benhelsen din. Dette er fordi vitaminet øker absorpsjonen av kalsium og fosfor, som er to viktige mineraler for skjelettet vårt. Normalveridoer av d-vitaminer styrker skjelettet og reduserer risikoen for benbrudd.  

⋄ Reduserer risikoen for diabetes
Nyere studier viser at spedbarn som fikk tilskudd av d- vitamin har lavere riskiko for å utvikle diabetes type enn, en spedbarna som ikke fikk tilskudd. Det ser også ut til at vitaminet beskytter mot diabetes type 2 ved at de reduserer insulinresistens, øker insulinfølsomheten og øker cellefunksjonen til de cellene som er ansvarlig for prduksjon av insulin. 

⋄ Positiv effekt på depresjon 
Enn så lenge er ikke D-vitamins rolle i sammenheng med depresjon fult forstått, her må det mer forskning til, men det ser ut til at vitaminet øker mengden serotonin i hjernen. Serotonin er et hormon som gir oss en følelse av velvære og lykke. 

⋄ Øker muskelstyrke
Nyere studier har vist en positiv sammenheng mellom D -vitamin, muskelvekst og styrke. Det er blant annet vist at at både trente og ikke-trente voksne som fikk tilskudd av D-vitamin økte mer i under- og overkroppsstyrke enn de som ikke fikk tilskudd. 

Som dere skjønner har D-vitamin en rekke viktige funksjoner i kroppen vår. Om du er usikker på din D-vitamin status kan du sjekke den hos legen din. Selv tar jeg D-vitamin fra september til mai hvert år og av og til på sommeren alt ettersom hvor mye sol jeg ser. Mine D-vitaminer er nå helt innenfor det normale. 


Kristine  ♥

Joachim Hovland Vik

07.02.2018 kl. 07:07
Veldig bra og spennende innlegg
mange fine bilder
du skriver utrolig bra. fortsett med den gode jobben
Kan du vær så snill ta en tur innom bloggen min :)? Legge igjen en kommentar?

Kristine

07.02.2018 kl. 18:14
Joachim Hovland Vik:
Takk for hyggelig tilbakemelding :)

Elise

07.02.2018 kl. 07:08
Hvilke styrke bruker du?

Kristine

07.02.2018 kl. 18:14
Elise:
5000 UE :)

Oda

07.02.2018 kl. 11:39
Tar du de hver dag?

Kristine

07.02.2018 kl. 18:14
Oda:
Hver dag på vinterhalvåret ja :)

Marianne

07.02.2018 kl. 15:55
Fint innlegg Kristine :-) Bruker selv D vit :-)

Kristine

07.02.2018 kl. 18:13
Marianne:
Så bra :)

Mariel

07.02.2018 kl. 16:38
Det må da ikke være økologiske egg for at du skal få i deg D vitamin

Kristine

07.02.2018 kl. 18:13
Mariel:
Det er noe D-vitamin i vanlige egg også, men rundt 50 % mer i økologiske / frittgående egg :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her på min blogg vil du få små tips, råd og oppskrifter til den sunne linje, samt følge min vei i livet. Jeg har troen på at god helse og en sunn livsstl er nøkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer på noe, ønsker å dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no