hits
www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

F BEDRE KONTAKT MED RUMPEN

  • 07.02.2018, 18:14


Rumpe er i vinden som aldri fr, noe jeg synes er vel og bra. En veltrent rumpe er ikke bare fint se p, rumpemuskulaturen har ogs mange viktige egenskaper. Rumpen srger blant annet for at vi kan utvikle kraft til g og st. Det er faktisk kroppens sterkeste muskel! 



Det finnes mange tips og rd nr det gjelder rumpetrening. Selv foretrekker jeg tung belastning etter aktiveringsvelser. Ettersom rumpen er kroppens sterkeste muskel, er det ogs logisk at den tler godt med belastning / vekt. Likevel er det ikke alltid slik at vi fr god kontakt med rumpemuskulaturen om vi pser p med tunge vekter. Nr jeg snakker om god kontakt, mener jeg nr du kjenner at rumpemuskulaturen jobber og at selve rumpen bidrar med s og si all sin muskulatur til gjre den aktuelle bevegelsen. 

Selv gjr jeg alltid aktiveringsvelser fr jeg starter med tunge vekter p velser som kneby og hip thrust. Aktiveringsvelser, alts at du gjr velser med for eksempel en treningsstrikk, vil si isolasjonsvelser for skape nettopp god kontakt med den muskelaturen du skal bruke. Nr du gjr aktiveringsvelser fr du setter i gang med de tunge lftene dine, er det strre sjanse for at du fr god kontakt med den riktige muskulaturen som du nsker trene. Det finnes utallige aktiveringsvelser. Jeg pleier gjre velsene under; hofteabduksjon, hofteekstensjon og kneby med strikk. 


Bilde lnt fra google.

Jeg begynner ogs alltid med lettere vekter og jobber meg s oppover. Det vil si at om arbeidssettet mitt p hip thrust er 100 kilo, gr jeg ikke rett p denne vekten. Da starter jeg lett med for eksempel 50 kilo, for s ta ett nytt sett p 70 kilo og deretter g til arbeidsettene p 100 kilo. Da fler jeg at jeg fr bedre kontakt, enn om jeg bare hopper rett p tunge vekter. 



Et annet tips er ogs tenke p den muskulaturen du skal bruke. Alts, gjr du hip thrust og skal trene rumpemuskulaturen, tenker du p rumpen slik at du pvirker nervesystemets evne til sende signaler til nettopp rumpemuskulaturen. Skvis godt!

Hper du fikk noen tips som gir deg litt bedre kontakt med rumpen :razz: God rumpetrening!


Kristine ♥

Helena Westergren

07.02.2018 kl. 18:57
takk for tips :D

Kristine

08.02.2018 kl. 09:23
Helena Westergren:
Bare hyggelig du :)

Marianne

07.02.2018 kl. 20:07
Hvor er tightsen fra?

Kristine

08.02.2018 kl. 09:22
Marianne:
Den er fra Aim :)

frkfrontend

07.02.2018 kl. 20:46
Takk for gode tips! :D

Kristine

08.02.2018 kl. 09:22
frkfrontend:
Glad at noen liker dem :)

N

08.02.2018 kl. 08:29
Takk for gode tips :D

Kristine

08.02.2018 kl. 09:21
N:
Glad de tas imot :)

Marianne

08.02.2018 kl. 10:59
Du er st da!! Og takk for tipsene!!

Kristine

08.02.2018 kl. 14:09
Marianne:
Hihi... Takk du :)

Joachim

08.02.2018 kl. 11:08
Veldig bra og spennende innlegg
mange fine bilder p bloggen.
du skriver utrolig bra. fortsett med den gode jobben
Kan du vr s snill ta en tur innom bloggen min :)? Legge igjen en kommentar?

Kristine

08.02.2018 kl. 14:09
Joachim:
Takk for hyggelig tilbakemelding :)

Sofia

08.02.2018 kl. 13:46
Trener du hele treninga med lftesko? :-)

Kristine

08.02.2018 kl. 14:09
Sofia:
Stort sett ikke, men noen ganger nr jeg trener ben :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no