SEKS SPØRSMÅL

Det dukker opp mange spørsmål her, på instagram, på Facebook og på mail. Det betyr utrolig mye for meg at noen tar seg tid til å legge igjen noen ord ♥ Jeg forsøker så godt jeg kan å svare alle på alle henvendelser, men noen ganger hoper det seg opp. Jeg har besvart en del spørsmål i innleggene fem spørsmål om trening og fem spørsmål om kosthold. Her kommer svarene på seks spørsmål innenfor diverse kategorier som har gått igjen den siste tiden. 

Kan jeg spørre hvor mye du veier, og hvor høy du er?
Jeg er 169 cm høy. Vekten min ønsker jeg ikke å dele da jeg vet det er mange som sammenligner seg opp og ned med andres vekt. Det skal sies at jeg heller ikke er helt sikker på hva jeg veier, da jeg ikke veier meg ofte. Etter at jeg begynte å trene tung styrke har vekten min gått opp samtidig som jeg har blitt slankere. Dette skyldes at 1 kilo muskler tar mindre plass og er mer kompakt enn 1 kilo fett. Jeg vil anbefale deg å lese dette innlegget om hvorfor jeg ikke veier meg. 

Da jeg ikke har noen bilder fra i dag. Jeg har stort sett kun slappet av og gjort kontorarbeid, legger jeg ved noen bilder jeg tok tidligere i uken. Det er så fint med mye snø ute nå! 

Hva studerer du?
Jeg studerer sykepleie. Som mange kanskje allerede vet, har jeg studert ernæring og er også sertifisert personlig trening. Nå er jeg inne i min siste praksisperiode i sykepleiestudiet,  og har kun igjen fem uker av praksis og bacheloroppgave før jeg er utdannet sykepleier. Denne gangen føler jeg virkelig at jeg har funnet yrket jeg vil jobbe med i mange år!  

Når proteinet varmes opp denatureres det. Vil denaturert portein ha lavere biologisk verdi?
Man kan sikkert ved tilstrekkelig høy temperatur til og med ødelegge aminosyresammensetningen og følgelig den biologiske verdien til proteinet. Men ved normal matlaging uten at du faktisk svir proteinet til det forkulles tror jeg ikke det er tilstrekkelig for å ødelegge verdien. Det virker uansett svært ulogisk med tanke på at for eksempel ost som er melkeprotein, tross alt er kokt melk. Om det hadde vært slik at man ødela den biologiske verdien til proteinet i melk ved å lage ost ville jeg tro at det hadde vært mer allment kjent. Ettersom whey og kasein er melkeprotein tviler jeg dermed på at det er realistisk at man tilstrekkelig ødelegger bioverdien til proteinet. For å dra denne videre kan vi tenke på kjøtt. Kjøtt består stort sett av aminosyrer som er kveilet sammen. Kjøttet mister ikke proteinene sine når vi steker det. Det som derimot skjer er at ringene av aminosyrer kveiler seg litt annerledes, men man har fortsatt et høyverdig proteininntak via stekt kjøtt.

Kan du si litt om magetrening og hvordan man får six pack? 🙂
Magemusklene består av external og internal abdominal oblique – de skrå magemusklene som er tverrstilte i forhold til hverandre.
Transversus abdominis, muskelen som ligger som en korsett under de andre magemusklene rundt livet, og hvorvidt den er synlig er i stor grad genetisk, selv ved lav fettprosent (adonis belte). Til slutt har man rectus abdominis, den rette magemuskelen. Rectus abdominis er den muskelen som utgjør six- eller eight-packen. I det du har en lumbarfleksjon (bøying av korsryggen) trekker hele muskelen seg sammen som én enhet. Så selv om det ser ut som separate muskler er det i realiteten én muskel som enten aktiveres hele veien eller ikke. Fettet sitter lengst (og «best») på nedre del av magen, det er her det er vanskeligst å fjerne fettet. Så lenge det er fett over muskulaturen vil ikke musklene bli synlig. Det skal mye til for jenter for at de nedre magemusklene blir svært tydelige, dette er heller ikke sunt med en så lav fettprosent og det er ikke noe jeg vil anbefale. Six-pack er rett og slett stort sett en følge av lav fettprosent.

Er det viktig å trene mye når man spiser proteinpulver? Har folk som nesten ikke trener behov for dette også?
Nei, absolutt ikke, en trenger ikke å trene for å ta proteinpulver. Alle trenger proteiner! Proteiner er kroppens byggesten. Å spise proteiner har mange positive virkninger; mer metthetsfølelse, bedre energi, mer stabilt blodsukker. Du får også proteiner fra kjøtt, cottage chees, kylling, fisk, kesam, skyr, bønner, osv. Om du klarer å få i deg nok proteiner fra matvarer er det ikke nødvendig med proteintilskudd. Proteinpulver er en billigere måte å få i seg proteiner på. 

 Har du noen raske, enkle, sunne og ikke minst gode middagstips?
Ja. Omelettwrap eller omelett er raskt og kjempe godt. Her og her er oppskrift.  Burger er raskt, her har du en god oppskrift. Du kan også bruke grove hamburgerbrød eller polarbrød. Speltlompepizza er alltid en rask hverdagsfavoritt. Et annet tips kan være å lage en stor porsjon slik at du har middag for flere dager. Ovnsbaking er også en favoritt hos meg. Da kutter jeg grønnsaker og poteter i biter og har på et stekebrett sammen med salt, pepper og hvitløkskrydder. Deretter legger jeg over en hel kylling eller kyllingfileter og steker til det er ferdig. Cirka 50 min for en hel kylling på 170 grader og 30 minutter for kyllingfilet. En slik middag lager seg selv, mens du kan gjøre noe helt annet! 

Nå venter taco og Netflix resten av kvelden :grin: Jeg skal lade opp til en ny og hektisk uke. Håper helgen din har vært bra og at du nyter søndagen. Ha en herlig kveld! 

Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg