hits
www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

SEKS SPRSML

  • 11.02.2018, 16:54


Det dukker opp mange sprsml her, p instagram, p Facebook og p mail. Det betyr utrolig mye for meg at noen tar seg tid til legge igjen noen ord ♥ Jeg forsker s godt jeg kan svare alle p alle henvendelser, men noen ganger hoper det seg opp. Jeg har besvart en del sprsml i innleggene fem sprsml om trening og fem sprsml om kosthold. Her kommer svarene p seks sprsml innenfor diverse kategorier som har gtt igjen den siste tiden. 

Kan jeg sprre hvor mye du veier, og hvor hy du er?
Jeg er 169 cm hy. Vekten min nsker jeg ikke dele da jeg vet det er mange som sammenligner seg opp og ned med andres vekt. Det skal sies at jeg heller ikke er helt sikker p hva jeg veier, da jeg ikke veier meg ofte. Etter at jeg begynte trene tung styrke har vekten min gtt opp samtidig som jeg har blitt slankere. Dette skyldes at 1 kilo muskler tar mindre plass og er mer kompakt enn 1 kilo fett. Jeg vil anbefale deg lese dette innlegget om hvorfor jeg ikke veier meg. 



Da jeg ikke har noen bilder fra i dag. Jeg har stort sett kun slappet av og gjort kontorarbeid, legger jeg ved noen bilder jeg tok tidligere i uken. Det er s fint med mye sn ute n! 

Hva studerer du?
Jeg studerer sykepleie. Som mange kanskje allerede vet, har jeg studert ernring og er ogs sertifisert personlig trening. N er jeg inne i min siste praksisperiode i sykepleiestudiet,  og har kun igjen fem uker av praksis og bacheloroppgave fr jeg er utdannet sykepleier. Denne gangen fler jeg virkelig at jeg har funnet yrket jeg vil jobbe med i mange r!  

Nr proteinet varmes opp denatureres det. Vil denaturert portein ha lavere biologisk verdi?
Man kan sikkert ved tilstrekkelig hy temperatur til og med delegge aminosyresammensetningen og flgelig den biologiske verdien til proteinet. Men ved normal matlaging uten at du faktisk svir proteinet til det forkulles tror jeg ikke det er tilstrekkelig for delegge verdien. Det virker uansett svrt ulogisk med tanke p at for eksempel ost som er melkeprotein, tross alt er kokt melk. Om det hadde vrt slik at man dela den biologiske verdien til proteinet i melk ved lage ost ville jeg tro at det hadde vrt mer allment kjent. Ettersom whey og kasein er melkeprotein tviler jeg dermed p at det er realistisk at man tilstrekkelig delegger bioverdien til proteinet. For dra denne videre kan vi tenke p kjtt. Kjtt bestr stort sett av aminosyrer som er kveilet sammen. Kjttet mister ikke proteinene sine nr vi steker det. Det som derimot skjer er at ringene av aminosyrer kveiler seg litt annerledes, men man har fortsatt et hyverdig proteininntak via stekt kjtt.

Kan du si litt om magetrening og hvordan man fr six pack? :-)
Magemusklene bestr av external og internal abdominal oblique - de skr magemusklene som er tverrstilte i forhold til hverandre.
Transversus abdominis, muskelen som ligger som en korsett under de andre magemusklene rundt livet, og hvorvidt den er synlig er i stor grad genetisk, selv ved lav fettprosent (adonis belte). Til slutt har man rectus abdominis, den rette magemuskelen. Rectus abdominis er den muskelen som utgjr six- eller eight-packen. I det du har en lumbarfleksjon (bying av korsryggen) trekker hele muskelen seg sammen som n enhet. S selv om det ser ut som separate muskler er det i realiteten n muskel som enten aktiveres hele veien eller ikke. Fettet sitter lengst (og best) p nedre del av magen, det er her det er vanskeligst fjerne fettet. S lenge det er fett over muskulaturen vil ikke musklene bli synlig. Det skal mye til for jenter for at de nedre magemusklene blir svrt tydelige, dette er heller ikke sunt med en s lav fettprosent og det er ikke noe jeg vil anbefale. Six-pack er rett og slett stort sett en flge av lav fettprosent.



Er det viktig trene mye nr man spiser proteinpulver? Har folk som nesten ikke trener behov for dette ogs?
Nei, absolutt ikke, en trenger ikke trene for ta proteinpulver. Alle trenger proteiner! Proteiner er kroppens byggesten. spise proteiner har mange positive virkninger; mer metthetsflelse, bedre energi, mer stabilt blodsukker. Du fr ogs proteiner fra kjtt, cottage chees, kylling, fisk, kesam, skyr, bnner, osv. Om du klarer f i deg nok proteiner fra matvarer er det ikke ndvendig med proteintilskudd. Proteinpulver er en billigere mte f i seg proteiner p. 

 Har du noen raske, enkle, sunne og ikke minst gode middagstips?
Ja. Omelettwrap eller omelett er raskt og kjempe godt. Her og her er oppskrift.  Burger er raskt, her har du en god oppskrift. Du kan ogs bruke grove hamburgerbrd eller polarbrd. Speltlompepizza er alltid en rask hverdagsfavoritt. Et annet tips kan vre lage en stor porsjon slik at du har middag for flere dager. Ovnsbaking er ogs en favoritt hos meg. Da kutter jeg grnnsaker og poteter i biter og har p et stekebrett sammen med salt, pepper og hvitlkskrydder. Deretter legger jeg over en hel kylling eller kyllingfileter og steker til det er ferdig. Cirka 50 min for en hel kylling p 170 grader og 30 minutter for kyllingfilet. En slik middag lager seg selv, mens du kan gjre noe helt annet! 

N venter taco og Netflix resten av kvelden :grin: Jeg skal lade opp til en ny og hektisk uke. Hper helgen din har vrt bra og at du nyter sndagen. Ha en herlig kveld! 


Kristine ♥

Signe

11.02.2018 kl. 19:52
Hva er favoritt klesmerket ditt? P treningsklr?

Kristine

12.02.2018 kl. 06:56
Signe:
Vanskelig si da jeg gr med veldig mye forskjellig. Skins er i hvert fall favoritt tightsen :)

Marianne

11.02.2018 kl. 21:19
Spennende lese. Vil bli litt mer kjent med deg p en mte :-P

Kristine

12.02.2018 kl. 06:56
Marianne:
Hihi... Da kan jeg forske gjre det :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no