SKAL JEG TA DYPE, SMALE ELLER BREDE KNEBØY?

Knebøy er en øvelse jeg anbefaler absolutt alle. Dette er en genial baseøvelse som aktiverer store deler av kroppen. Det finnes mange varianter av knebøy og spørsmålet om hva som er best, dype, smale eller brede knebøy, dukker stadig opp.

Den klassiske knebøyen, utføres med føttene plassert i omtrent hoftebreddes avstand og nitti graders vinkel i hofteleddet. 

Studier som har sett på aktiveringen av muskelaturen i lår og rumpe under knebøy, bruker stort sett EMG målinger, altså registrering av elektrisk aktivitet i skjelettmuskulatur under aktivitet. Det ser ut til at bred benstilling gir økt aktivering av gluteus maximus, altså den store rumpemuskelaturen. Dette er trolig fordi at et bredere benstilling, gir en større arbeidsvinkel for rumpen. Ofte er det også slik at en bredere benstilling gjør at du kan gå dypere ned, enn når du trener knebøy med en smal benstilling. Når det gjelder hvor dypt du skal gå i en knebøy, vil dette være individuelt. Ikke alle har bevegeligheten, styrken eller anatomien til å gjøre dype knebøy.
Selv foretrekker jeg dype knebøy i skulderbreddes avstand. Dette er rett og slett fordi det føles mest naturlig for min kropp med tanke på mitt hofteledd og lengden på mine lårben.

Uansett om du trener dype, brede eller smale knebøy, husk at teknikken alltid er det viktigste momentet. Om du er usikker på din egen teknikk, få gjerne hjelp av en dyktig personlig trener som jobber der du trener.
Hvilken knebøyvariant liker du best?

Kristine ♥

8 kommentarer

Siste innlegg