hits
www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

EN DELOAD UKE

  • 14.03.2018, 20:02


Har du hrt om deload fr? Det er et skalt avbrekk fra treningen. Uten regelmessige avbrekk er det vanskelig oppn gode resultater over tid, og det er her en deload uke kommer inn, ogs kalt hvileuke. Poenget med en deload er la kroppen hvile, slik at den s er klar for en ny treningsperiode. Da fr muskler, ledd og sener restitusjon, og du sikrer deg optimal gjenoppbygging og best mulig resultat og effekt nr du begynner med tung treningen igjen.



Hvor ofte og hvor lang hvilefrekvensen skal vre, er individuelt. Det avhenger av treningsmengde og frekvens, hvor hardt du har trent, hvor ofte du trener og hvor god form du er i . Selv kjenner jeg kroppen min s godt at jeg vet nr den trenger en deload, og det trengte jeg akkurat n. Om du nr et plat med treningen, hvor du har lite fremgang over en mneds tid, og motivasjonen er svekket, er det tydelige tegn p at det kan vre nyttig med en deload. Om du er svakere enn normalt over en lenger periode eller har smerter og ubehag, kan det ogs vre tegn p at du trenger en deload. 

Mange er redd for deloads og tror at dette vil forhindre fremgang og fre til tap av muskelmasse og styrke, men resultatet er faktisk det stikk motsatte. Enkelte forskningsartikler viser ogs at hvileperioder ker potensialet for bde muskelvekst og fettforbrenning, nr man skal starte p en ny treningsfase ved at det skjer endringer p celleniv som "nullstiller" muskulaturen. 



Nr jeg ikke skal vre inne og trene tunge vekter, gr jeg istedet ut i snen og tar bilder!

Denne uken har jeg, som jeg skrev over, en deload uke. Da rekker bde kropp og hode  hente seg inn, slik at jeg er klar for ny treningsfase til neste uke. Jeg gleder meg allerede!
Legger du inn deload i treningen din?


Kristine ♥

frkfrontend

14.03.2018 kl. 20:22
Huff, har nok deload litt for ofte :( Litt for mange perioder det skjer litt mye annet!

Kristine

16.03.2018 kl. 14:35
frkfrontend:
En m prioritere det som gir en mest glede i livet!

14.03.2018 kl. 21:13
Jeg klarer ikke ta deload uten f drlig samvittighet. Derfor har jeg i flere r vrt plaget med skader, men jeg klarer ikke endre p det fordi alle andre trener jo like mye og tler det. Jeg er like sulten om jeg trener eller ikke og klarer derfor ikke redusere matinntaket tilsvarende aktivitetsniv, og legger derfor p meg uten g det av meg igjen. Tips?

Kristine

16.03.2018 kl. 14:33
Anonym:
Det er veldig begrenset hva du klarer legge p det p en uke. spise like mye men droppe 1 time trening om dagen, utgjr ikke noe stor forskjell p vekten din. Men det hres ut som om du har noen problemer som sitter i hodet. Mitt tips til deg er oppske en psykolog som kan hjelpe deg med tanker og flelser <3

14.03.2018 kl. 21:34
Du over...du legger ikke p deg av en uke deload med mye mat.

Kristine

16.03.2018 kl. 14:32
Anonym:
Veldig sant.

Marianne

15.03.2018 kl. 10:10
Hvor ofte tar du deload?

Kristine

16.03.2018 kl. 14:32
Marianne:
Har ikke et konkret svar dessverre. Hvor ofte jeg har deload avhenger av om jeg fler et treningsprogram eller bare kosetrener. Og kjenner jeg at kroppen trenger det, slik som n, s tar jeg det.

Anniken

15.03.2018 kl. 12:29
Hei! I deload-uken din, trener du noe som helst eller har du helt treningsfri? :)

Kristine

16.03.2018 kl. 14:32
Anniken:
Jeg trener mindre, og kortere og lettere kter. Men ikke helt helt fri :)

Astrid

15.03.2018 kl. 13:52
Har sjeldent en helt uke, men minst 4 dager sammenhengene hver mned :)

Hvor ofte har du deload?

Og finnes det egentlig noen forskning p at flere dager sammenhengende deload er bedre enn enkeltdager med hvile?

Kristine

16.03.2018 kl. 14:31
Astrid:
Hvor ofte jeg har deload avhenger av om jeg fler et treningsprogram eller bare kosetrener. Og kjenner jeg at kroppen trenger det, slik som n, s tar jeg det.
Det finnes flere studier p det. Her er blant annet enn som viste at 3 uker deload gav bedre resultater :)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21771261

Eline

15.03.2018 kl. 16:30
brrrrrr hper ikke du gr s tynnkledd ute lenge ;D <3

Kristine

16.03.2018 kl. 14:30
Eline:
Hihi... Neida, jeg gjr ikke det ;)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no