EN DELOAD UKE

Har du hørt om deload før? Det er et såkalt avbrekk fra treningen. Uten regelmessige avbrekk er det vanskelig å oppnå gode resultater over tid, og det er her en deload uke kommer inn, også kalt hvileuke. Poenget med en deload er å la kroppen hvile, slik at den så er klar for en ny treningsperiode. Da får muskler, ledd og sener restitusjon, og du sikrer deg optimal gjenoppbygging og best mulig resultat og effekt når du begynner med tung treningen igjen.

Hvor ofte og hvor lang hvilefrekvensen skal være, er individuelt. Det avhenger av treningsmengde og frekvens, hvor hardt du har trent, hvor ofte du trener og hvor god form du er i . Selv kjenner jeg kroppen min så godt at jeg vet når den trenger en deload, og det trengte jeg akkurat nå. Om du når et platå med treningen, hvor du har lite fremgang over en måneds tid, og motivasjonen er svekket, er det tydelige tegn på at det kan være nyttig med en deload. Om du er svakere enn normalt over en lenger periode eller har smerter og ubehag, kan det også være tegn på at du trenger en deload. 

Mange er redd for deloads og tror at dette vil forhindre fremgang og føre til tap av muskelmasse og styrke, men resultatet er faktisk det stikk motsatte. Enkelte forskningsartikler viser også at hvileperioder øker potensialet for både muskelvekst og fettforbrenning, når man skal starte på en ny treningsfase ved at det skjer endringer på cellenivå som “nullstiller” muskulaturen. 

Når jeg ikke skal være inne og trene tunge vekter, går jeg istedet ut i snøen og tar bilder!

Denne uken har jeg, som jeg skrev over, en deload uke. Da rekker både kropp og hode å hente seg inn, slik at jeg er klar for ny treningsfase til neste uke. Jeg gleder meg allerede!
Legger du inn deload i treningen din?

Kristine ♥

14 kommentarer
    1. Anonym:
      Det er veldig begrenset hva du klarer å legge på det på en uke. Å spise like mye men droppe 1 time trening om dagen, utgjør ikke noe stor forskjell på vekten din. Men det høres ut som om du har noen problemer som sitter i hodet. Mitt tips til deg er å oppsøke en psykolog som kan hjelpe deg med tanker og følelser <3

    2. Marianne:
      Har ikke et konkret svar dessverre. Hvor ofte jeg har deload avhenger av om jeg føler et treningsprogram eller bare kosetrener. Og kjenner jeg at kroppen trenger det, slik som nå, så tar jeg det.

    3. Har sjeldent en helt uke, men minst 4 dager sammenhengene hver måned 🙂
      Hvor ofte har du deload?
      Og finnes det egentlig noen forskning på at flere dager sammenhengende deload er bedre enn enkeltdager med hvile?

    4. Hei! I deload-uken din, trener du noe som helst eller har du helt treningsfri? 🙂

    5. Jeg klarer ikke å ta deload uten å få dårlig samvittighet. Derfor har jeg i flere år vært plaget med skader, men jeg klarer ikke å endre på det fordi «alle» andre trener jo like mye og tåler det. Jeg er like sulten om jeg trener eller ikke og klarer derfor ikke redusere matinntaket tilsvarende aktivitetsnivå, og legger derfor på meg uten å gå det av meg igjen. Tips?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg