hits
www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

TA EN PERFEKT PLANKE

  • 10.04.2018, 10:11


Planken er en velse mange undervurderer. Selv trenger jeg svrt sjeldent mage, men planken er en av de f core- velsene jeg gjr med jevne mellomrom. Nr du gjr en planke, trener du s og si alle kroppens stabiliserende muskler, alts kjernemuskulaturen, ogs kalt core -muskulaturen. Denne muskulaturen bruker du hele tiden! Det er blant annet kjerne- muskulaturen som srer for at du hever og senker brystet nr du puster, og som holder kroppen oppreist nr du gr og str. Planken er ogs med p motvirke svai i ryggen, og er med p skape en god holdning og p den mten motvirke ryggproblemer. Dette er en velse jeg anbefaler alle gjre.

Jeg ser er at svrt mange tar planken feil. De steller seg p tr og albuer, og holder den i flere minutter. Nr du tar en perfekt planke og virkelig fr spenn i muskulaturen, skal det godt gjres klare holde denne over et halvt minutt! 

Ta en perfekt planke
Plasser albuene og trne i bakken. Albuene plasseres rett under skuldrene.
Du skal holde en rett linje fra anklene til nakken, slik at kroppen din danner en planke.
Ryggen og nakken skal ha en nytral posisjon. Det vil si at du skal ha din naturlige svai i ryggen.
Se ned i gulvet. 
Stram rumpen og lrene, og spenn magemuskulaturen.
Mens du holder plankeposisjonen skal du tenke at du trekker albuene ned mot trne og at du trekker trne opp mot albuene. Dette gjr at du fr et ekstra spenn i kjernemuskulaturen og gjr velsen ekstra tung.


Hvor lenge du skal holde planken, avhenger av hvor sterk du er. Flger du teknikken over skal det godt gjres holde over 30 sekunder. Nr du tar en perfekt planke, er velsen mye tyngre enn du skulle tro!

Som nybegynner holder det kanskje med 2 sett av 10 -15 sekunder. Deretter kan du ke tiden du holder planken slik at du str lenger og lenger i plankeposisjonen for hver uke. Er du vant til trene planken p denne mten eller klarer holde den perfekte planke over 30 sekunder, kan du legge en vektskive p ryggen din slik at du fr ekstra motstand. 

Nr du gr fra trene planke til faktisk gjre den perfekte planke, vil du kjenne det godt og vre stl i flere dager. Fortell meg gjerne hva du synes nr du har testet teknikken. Lykke til. 

 

Kristine ♥

10.04.2018 kl. 11:04
Prvde n p stuegulvet. Herregud der var tungt. Aldri tenkt p at jeg skal dra albue og ben innover og det var en helt annen velse :-P

Kristine

10.04.2018 kl. 19:10
Anonym:
S herlig hre du. velsen blir mye tyngre da ja :)

Maiken

10.04.2018 kl. 17:01
Ikke felt ment men frste gang jeg har sett deg ttt p bilder. Haha... Men du er fortsatt strlende da :-)

Kristine

10.04.2018 kl. 19:09
Maiken:
HIhi... Vet ikke helt hvordan det skal leses. Men takk :)

10.04.2018 kl. 21:59
Fler planken blir enda mer "korrekt" dersom en heller krummer bittelitt, heller enn "beholde den naturlige svai en", samtidig som en har fokus p tiltenkt bekkenet litt mot seg - om man i tillegg ser p anatomien er jo dette veldig logisk da det er nettopp dette magemusklene gjr nr de kontraherer :-)

Kristine

11.04.2018 kl. 16:33
Anonym:
Det er viktig ikke st helt rett, ja. Vi er ikke rette i natur. Som jeg skrev i innlegget, skal du holde din naturlige svai :) Bekkentilten gjr underverker :)

10.04.2018 kl. 22:22
Omg. Hva er det med mennesker som aldri klarer lese det som str. Kristine har skrevet "Det vil si at du skal ha din naturlige svai i ryggen." noe som betyr en liten krum. Ryggens naturlige krum.

Kristine

11.04.2018 kl. 16:32
Anonym:
Hihi... Stemmer at jeg skrev det, ja :)

12.04.2018 kl. 22:03
Det var jeg som kommenterte overfor her og jeg mente p ingen mte vre ufin eller kritisk. Jeg ville bare dele mine tanker og erfaringer. Slik jeg tenkte var der bare det Sr krumme litt i ryggen heller er motvirke svai en i ryggen. Jobber selv som PT og har erfart at veldig mange fr en solid ah-ha-opplevelse nr de kjenner hvordan magen jobber nr man krummer ryggen. Det var bare det jeg mente... Og som sagt var e det ikke ment som flisespikkeri i det hele tatt...s jo - Jeg leste faktisk hva hun skrev og ville bare dele en tanke... Trodde der var litt av poenget med et kommentarfelt... :-/

Kristine

13.04.2018 kl. 14:45
Anonym:
Hei du. Jeg tok det ikke negativt eller som kritikk. Synes det er supert at folk sier sin mening og kommer med tips og rd. Jeg er sikker p at noen fant det du skrev nyttig :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no