hits
www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

MAT MOT STSUG

  • 18.04.2018, 16:05


Stsug er noe jeg fr sprsml om titt og ofte. I en studie s man at s mange som 97 % av kvinner og 68 % av menn, opplevde cravings. Det er mye! Heldigvis er det noen matgrupper som kan gjre at du fr bedre kontroll over stsuget.

Smoothie
Er det is eller noe kremet du har lyst p, kan det vre en ide lage seg en smoothie. Fyll p med ste frukt og br for tilfredstille stsuget, og tilsett egg, proteinpulver, kesam eller lignende for tilfre fett og proteiner som vil hjelpe p sultfelsen. 

Lett brus
Lett brus er jo veldig stt, s ta seg et glass brus kan hjelp mot stsuget. Noen ganger er det ikke mer enn det f litt st smak i munnen som skal til!

SONY DSC

Proteinbar
Har du skikkelig stsug, kan en proteinbar hjelpe deg. Flere av variantene som er p markedet i dag, er sukkerfrie og inneholder godt med protein samtidig som de smaker godt. Du fr dermed en flelse av spise noe stt og sjokoladeaktig, samtidig som det gir kroppen viktige nringsstoffer.

Dadler
Dadler smaker veldig stt samtidig som de inneholder jern, fiber, kalium og andre viktige nringsstoffer.

Br
Br er ikke bare kalorivennlige, de smaker ogs stt samtidig inneholder mye antioksidanter.

Frukt
Frukt er naturlig stt samtidig som det inneholder fiber, vitaminer og mineraler. Nr stsuge virkelig slr inn, demp det med frukt som druer, banan og mango.


Disse seks tingene synes jeg hjelper mot stsug. Men, er det slik at du sttt og stadig har stsug, m du ta en nrmere titt p ditt daglige kosthold. Det ofte ha stsug er et tegn p at noe ikke er som det skal. Kanskje spiser du for lite, eller har feil balanse i kostholdet. Svnmangel og stress kan ogs fre til et kt stsug. 
Hper du fikk noen gode tips :razz: 

 

Kristine ♥
 

                                                                                                                                                                    Kilde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12612163

Katrine

18.04.2018 kl. 17:32
Dadler er nesten som godis. Og jeg spiser det etter trening hver dag :-P

Kristine

20.04.2018 kl. 09:15
Katrine:
Enig. Det er godt :)

Nora

18.04.2018 kl. 18:40
👏

Kristine

20.04.2018 kl. 09:15
Nora:
:)

Emma

18.04.2018 kl. 19:16
Jeg synes noen ganger frukt o.l hjelper, men at det av og til kan virke mot sin hensikt spise noe stt for dempe stsug; at jeg heller bare fr lyst p mer. Mer proteiner hjelper selvflgelig, men noen ganger synes jeg det hjelper vel s mye med andre sterke eller "motsatte" smaker kan hjelpe, f.eks. peppermynte/ eucaluptys (som pastiller, eller i te), sitron, ingefr, hvitlk, chili etc. Har du noen synspunkter p det?

Kristine

20.04.2018 kl. 09:15
Emma:
Jeg sliter ikke s mye med stsug selv, s har aldri testet det du skriver der. Men om du synes det fungerer, er jo absolutt det tipset bra :)

Sandra G.

18.04.2018 kl. 21:32
S bra og enkelt innlegg :)

Kristine

20.04.2018 kl. 09:14
Sandra G.:
Hyggelig at du synes det :)

18.04.2018 kl. 21:58
Bde lettbrus og proteinbarer kan hjelpe, men kan ogs ha fullstendig motsatt effekt! De fleste kommer derimot langt ved spise en grnnsak hver gang stsuget er der, det fylle godt og gir magen noe jobbe med.. Ogs gode fett og proteinkjelder som feks egg er hjelpsomt. Og... En god kopp te!

Tror ogs at stsug ofte handler mer om vaner enn om et reelt fysisk behov. Om man er vandt med forbinde "mat" og "kos" bil en lettere fle behov for den ste maten nr en skal kose seg..

Kristine

20.04.2018 kl. 09:14
Anonym:
Det er jo litt som jeg sier p slutten der at om man slitet mye med stsug, s m en se p kostholdet sitt og da er bra sammensatte mltider prioritet en.
Selv har jeg s og si aldri stsug, bortsett fra et par dager rett fr kvinneuken. Da er det greit ha noen reservelsninger :)

Maiken

19.04.2018 kl. 18:44
Dette trengte jeg. Tusen takk for tips :-)

Kristine

20.04.2018 kl. 09:09
Maiken:
Herlig du :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no