hits
www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

TABATA TRENING UTEN UTSTYR

  • 22.04.2018, 09:46


Mens jeg koser meg p hytten, tente jeg vise dere denne tabata kten jeg gjorde hjemme forrige helg. Her trenger du ikke noe utstyr, den er derfor perfekt som en raskt kt i stuen, en utekt i vrsolen eller inne p treningssenteret nr det kryr av mennesker. Du jobber etter tabataprinsippet, alts at du jobber 20 sekunders etterfulgt av 10 sekunders hvile. 
Om du er nyskjerrig p helsefordelene ved HIIT- og tabata- trening, kan du lese om det her

Denne tabata treningskten bestr av to runder, hvor hver runde varer i 8 minutter. Runde 1 bestr av burpees og mountain climbers, mens runde 2 bestr av hoppende kneby og hye knelft. Med en liten pause mellom de to rundene, varer kten i totalt 18 minutter. Selv om 18 minutter hres lite ut, skal jeg love deg at du blir svett, fr opp pulsen, og fr pustet og peset. Har du ekstra godt med energi og vil ha en lengre treningskt, kan du for eksempel ta hver av rundene to ganger slik at du gjr denne tabatakten dobbelt.

Burpee
St oppreist med armene ned langs siden. Sett hendene i gulvet samtidig som du byer i knrne og legg deg ned p gulvet. Lft s rumpen og plasser hendene i gulvet, slik at du fr sparket og dyttet deg opp fra gulvet. Hopp opp i sittende posisjon, og hopp s videre opp i luften med utstrakte armer. Gjenta.

Mountain climbers
Plasser hender og tr i bakken slik at du str i samme posisjon som nr du skal ta push ups. Se ned i gulvet og stram magemuskulaturen. Lft vekselvis hyre kne opp mot hyre albu, og venstre kne opp mot venstre albu. 

Hoppende kneby
St med skulderbreddes avstand mellom fttene. Stram magemuskulaturen slik at du fr en nytral posisjon i ryggen. Skyv hoften bakover og ta en kneby. Pass p at du har tyngden p helen dine. Skyt s fra med bena og reis deg opp samtidig som du hopper s hyt du kan. Gjenta.

Hyre knelft
St oppreist, med armene dine utstrakt. Lft hyre kne s langt opp du kommer, forsk treff den hyre armen din. Gjenta s med venstre kne. Stram magemuskulaturen slik at du ikke vipper overkroppen fremover nr du lfter knrne. Du skal veksle mellom hyre og venstre fot nok s fort, s det blir litt som lpe p stedet. 


Tabata trening uten utstyr 

Runde 1
20 sekunder p + 10 sekunder hvile x 8 bestende av burpees og mountain climbers.
Da gjr du alts 20 sekunder med burpees, tar 10 sekunder hvile, gjr 20 sekunder med mountain climbers, tar 10 sekunder hvile, 20 sekunder burpees, 10 sekunder hvile, 20 sekunder mountain climbers, 10 sek hvile, osv til du har gjort dette 8 ganger av hver velse. 

Ta s 2 minutter hvile.
G rolig eller rist litt ls. Ikke st helt stille slik at du blir kald.

Rund 2
20 sekunder p + 10 sekunder hvile x 8 bestr av hoppende kneby og hye knelft. 
Du bruker alts samme tidsintervaller som i runde 1, bare med andre velser. Gjr 20 sekunder med hoppende kneby, ta 10 sekunders pause, gjr 20 sekunder med hye knelft, tar 10 sekunder hvile, osv, til du har gjennomfrt 8 ganger av hver velse. 


Husk at du m bruke 5 -10 minutter p oppvarming fr du starter slik at du er god og varm i kroppen. Her kan du velge selv hva du vil gjre, lpe p stedet, bruke et hoppetau, danse eller gjre diverse kroppsvekt velser. Bruk ogs noen minutter p nedtrapping. 
Hper du fr en god treningskt :grin: Nyt sndagen!  

 

Kristine ♥

Sigrid

22.04.2018 kl. 11:19
Kult med en hjemmekt :-)

Sigrid

22.04.2018 kl. 11:19
Kult med en hjemmekt :-)

Kristine

23.04.2018 kl. 09:23
Sigrid:
Ogs er der effektivt og moro :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no