EN SUNNERE VERSJON AV DEN KLASSISKE KJØTTBOLLEMIDDAGEN

Hadde dere en fin 17 mai feiring i går? Jeg hadde en veldig rolig og koselig dag med mine nærmeste, akkurat slik jeg ønsket. For å være helt ærlig, føler jeg at jeg har vokst fra partyfaktoren som er på nasjonaldagen vår, og jeg foretrekker heller å feire det med god mat, prating og avslapping, fremfor fylla fra morgen til kveld. Men det er meg!

Over til noe helt annet, nemlig kjøttboller. Tildligere i uken laget jeg hjemmelaget kjøttboller med potetmos, saus og kokte grønnsaker. Det er jo så utrolig godt. Jeg hadde helt glemt hvor godt den klassiske kjøttbollemiddagen smaker! 

Jeg har alltid tenkt at det er veldig mye arbeid å lage kjøttboller, men det er ikke så tidkrevende som jeg forventet. Middagen var klar på omtrent 25 minutter. Det som tar lengst tid, er å lage potetmosen. Denne varianten er en litt sunnere versjon av den klassiske kjøttbollemiddagen, hvor jeg blant annet har brukt karbonadedeig. Smaken er minst like god og middagen fikk en stor tommel opp fra både meg og middagsgjesten min.

En sunnere versjon av den klassiske kjøttbollemiddagen
Til ca 2 -3 personer

Kjøttboller
400 g karbonadedeig 
1 ss potetmel
0,5 dl melk, eventuelt vann
1 ts salt
1/2 ts pepper
Valgfritt: 1/4 ts allehånde og 1/2 ts revet muskatt, 1/4 ts ingefær

Potetmos
Ca 600 g poteter
1 dl melk
1/2 ts salt
1/2 ts pepper

Brun saus
1 ss smør
1 ss maizena 
1 buljongterning
2 dl vann
Valgfritt: 1 ss soyasaus og 0,5 dl melk

Start med potetmosen. Skrell potetene og kok de møre.
Når de er ferdig kokte heller du av vannet og lar de dampe fra seg et par minutter. Ha så i melk og krydder i kjelen og mos alt godt sammen. 

Mens potetene koker, lager du kjøttbollene. Ha karbonadedeig i en bolle. Hell over potetmel, krydder og melk og bland godt med hendene. Her kan du også bruke en foodprosessor. Form massen til små runde kuler. Bruk hånden din og en skje som du har kaldt vann på. Stek på middels varme i 2 -3 minutter på hver side. 

Når kjøttbollene er ferdigstekte, tar du dem ut av pannen og har i smøret til sausen i samme panne. Ikke vask pannen. Smaken og kraften fra kjøttbollene skal være igjen i pannen og setter god smak på sausen. Smelt smøret og rør inn melet. Visp til en jevn jevning. Spe på med vannet og ha i buljongterningen. Tilsett soyasaus og melk om du ønsker å ha dette i. Gi det hele et oppkok og la det koke i 3 -5 minutter.

Server gjerne med kokte grønnsaker, jeg brukte gulrøtter og erter, og tyttebærsyltetøy. En klassisk og super god middag som det er verdt å tørke støv av. Håper du lar deg friste til å teste denne kjøttbollemiddagen. Og riktig god helg!

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Det er en av favorittmiddagene mine men jeg har ikke spist det på sikkert flere år. Gjett om jeg skal prøve denne oppskrifen 🙂

    2. jeg liker også å lage kjøttboller fra bunnen av, men jeg lager med finhakket chili og løk. 🙂 det er så mye god mat man kan lage. 🙂 dette så jo utrolig godt ut! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg