TRELAGS ISKAKE

Altså, dere, hvor magisk er ikke været vi har akkurat nå? Jeg er helt i ekstase og vet faktisk ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg må prioritere bachelor, men jeg har mest lyst til å løpe rundt ute, hoppe i vannet, smile og danse! Håper du har muligheten til å nyte det nydelige sommerværet.

Uansett, over til matkos. På fredag laget jeg denne super gode trelags iskaken. Iskake er en av mine favoritter på denne tiden av året. Det er noe med deilig og avkjølende is, som aldri blir feil i varmen. Denne varianten med sjokoladebunn, vaniljeis og sjokoladeis, falt i smak hos alle rundt boret og det tok ikke lang tid før den var spist opp! 

Trelags iskake

Sjokoladebunn
3 eggehviter
50 g sukringold
1 ss fibersirup, eventuelt mer sukrin
1/3 ts salt
50 g mandler
1 stor ss kakaopulver

Pisk sukringold og eggehvitene stivt. Tilsett fibersirup og salt, og pisk litt til.
Finhakk mandlene og vend de inn i de stivpiskede eggehvitene sammen med kakaopulveret.
Ha massen i en form. Jeg brukte en brødform, men du kan også bruke en rund form.
Stek på 175 grader i 25 -30 minutter. Avkjøl. 

Vaniljeis og sjokoladeis 
1 egg
3 eggeplommer
80 g sukringold
1 ss fibersirup eventuelt mer sukrin
1/2 ts vaniljepulver, eventuelt vaniljesukker
3 dl fløte, eventuelt lett piskbar fløte for en magrere variant 
200 g gresk yoghurt, eventuelt kesam
2 ss kakaopulver

Pisk egg, eggeplommer, sukringold og fibersirup til eggedosis. Vend vaniljepulver med en slikkepott. 
Pisk fløten til krem. Vend så inn kesam. 
Bland så sammen eggedosisen med kremblandingen.
Smak deg gjerne til om du synes ismassen er søt nok. Hell halvparten av isen over bunnen. Sett i fryseren i 1 time. I mellomtiden vender du inn kakaopulver i den resterende halvparten av ismassen slik at du får sjokoladeis. Når vaniljeisen har stått 1 time i fryseren, heller du over sjokoladeisen. 
Sett i fryseren i minimum 3 timer. 

Iskaken kan oppbevares godt over en uke i fryseren, men husk at du må ta en ut og la den tine cirka en halv time på kjøkkenbenken før den nytes. Løsne den fra formen og legg den over på et fat.  Jeg toppet kaken med litt smeltet sjokolade. Revet sjokolade eller bær, vil også gjøre kaken ekstra fin.

Håper du lar deg friste og at kaken faller i smak. Ha en riktig så fin og solfylt søndag!

Kristine ♥

9 kommentarer
    1. Anonym:
      Da har vi det veldig likt. Jeg er i siste innspurt av bachelor, så får ikke kost meg mye i solen. Men, ja, jeg er sikker på at det fortsetter 🙂 Vi får krysse fingrene. Lykke til med eksamen 🙂

    2. 30 grader er fint det, men i fjorten dager i strekk når jeg har flere eksamen i jus? Ikke gøy… Håper været fortsetter etter Torsdag da 🙂

    3. Mmm, iskaken ser nydelig ut 🙂 Ønsker deg masse lykke til med bachelor oppgaven:-) Håper du får tatt velfortjente pauser med is og kos i solen:-)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg