MARKLØFT I PYRAMIDE

Markløft er en øvelse jeg virkelig digger. Det er rett og slett fordi denne øvelsen trener hele kroppen! I dag testet jeg å kjøre markløft i pyramide. Det er en tidseffektiv måte å trene på, hvor du virkelig får kjørt deg og kjenner det i hele muskulaturen samtidig som pulsen virkelig bygges opp. 

SAMSUNG CSC

Pyramide vil si at du starter med en lett vekt, og så legger på mer vekt for hvert sett, til du når et toppsett. Her er du da på toppen av pyramiden og det er her du løfter det tyngste du klarer. Deretter begynner du å ta av vekter igjen. 

Min markløft pyramide så slik ut
– 40 kg
– 50 kg
– 60 kg
– 70 kg
– 80 kg
– 90kg 
– 100 kg
– 105 kg
– 110 kg
– 105 kg
– 100 kg
– 90 kg
– 80 kg
70 kg

SAMSUNG CSC

Jeg tok bare 2 repetisjoner på hver vekt. Det vil si at jeg tok 2 repetisjoner på 40 kilo, så gikk videre til 2 repetisjoner på 50 kilo, deretter gikk videre til 2 repetisjoner på 60 kilo, osv. Når jeg hadde 105 kilo og 110 kilo på stangen, tok jeg kun 1 repetisjon på hvert sett. 

I tillegg til markløft, trente jeg også leg extension og pull trough. En annerledes og morsom treningsøkt.
Har du prøvd markløft i pyramide før? 

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Marte:
      Pyramide supersett med knebøy og chins hørtes helt forferdelig ut. Hihi… Men på en god måte. Takk for tipset Marte 🙂 Det skal jeg jammen teste ut en dag jeg har litt for mye energi!

    2. Liker godt å trene pyramide men foretrekker å gjøre det med knebøy 🙂 og siste sett, når en da altså er på lavest vekt igjen kjører jeg ofte så mange reps som mulig.
      Eller så kjører jeg supersett OG pyramide – gjør da øvelse én slik du skriver her og øvelse to motsatt-starter tungt, jobber nedover i vekt og deretter gradvis tyngre igjen. Elsker å kombinere knebøy og chins på den måten. Eller evt markløft og Pushups! Det skal så lite til å få litt NT glød og iver på trening. Mange lar seg dessverre begrense av sett og reps heller enn å tørre å leke seg med det, man glemmer vel fort at x sett og x reps ikke er noe fasit, men bare én av mange måter å trene på. Så bra du deler slike økter så folk kan se andre muligheter også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg