DOUGHNUTS DAGEN – SJOKOLADE- OG PEANØTT DOUGHNUTS

I dag morges ploppet det inn en mail om at det er den internasjonale doughnut dagen i dag. Som den matentusiasten jeg er, slang jeg meg rundt og bakte doughnuts med det samme!  

Jeg valgte å lage sjokolade- og peanøtt doughnuts. Deilige og saftige doughnuts, toppet med en sjokolade- og peanøttglasur.

Jeg har en doughnuts form som jeg kjøpte på Amazon for et par år tilbake. Har du ikke en doughnuts form, kan du bruke muffinsformer og lage muffins i stedet.

Doughnuts dagen
Sjokolade- og peanøtt doughnuts

Doughnuts
2 egg
3 ss sukringold
1 ss fibersirup, kan sløyfes
1/2 ts bakepulver
1/3 ts salt
100 g kesam
2 ss kakaopulver
4 ss mel, jeg brukte 2 ss havremel og 2  ss speltmel
2 ss sjokoladeprotein, eventuelt mer mel

Pisk eggedosis av egg, sukringold og fibersirup. 
Tilsett salt, bakepulver og kesam og rør rundt med en slikkepott. Ha så i tørrvarene og rør alt godt sammen. 
Hell røren i doughnuts former eller muffinsformer.
Stek på 175 grader i 12 minutter for doughnuts og 15 -18 minutter for muffins. 
Avkjøl. 

Glasur
3 ss peanøttsmør
2 ss melk
1 fibersirup, eventuelt annen søtning
1 ss kakaopulver
1/4 ts salt

Bland sammen peanøttsmør og melk. Om peanøttsmøret klumper seg, kan det lønne seg å varme det opp litt. 
Bland så i resten av ingreidiensene.
Smak deg gjerne til med kakaopulver og søtning slik at det blir riktig smak for deg.
Smør glasuren utover doughnutsene. 
Topp gjerne med noen hakkede peanøtter.

Så saftige og gode. Jeg blir sulten igjen av å se på bildet. Nå tror jeg jammen jeg skal gå å ta meg nok en sjokolade- og peanøtt doughnuts til! Mmmm… Håper du lar deg friste.
Uansett, om du feirer doughnuts dagen eller ikke, må du nyte fredagen :grin: Ha en herlig dag!

Kristine ♥

10 kommentarer

Siste innlegg