HJEMMELAGET AJVAR – SUNT OG GODT TILBEHØR

I helgen testet jeg å lage hjemmelaget avjar. Ajvar er en slags paprikasaus laget av paprika, aubergine og krydder. Det er opprinnelig en serbisk oppskrift, men den er blitt stadig mer populær i resten av verden.

Av en eller annen grunn, trodde jeg at det skulle være vanskelig å lage avjar. Tidligere har jeg kjøpt den ferdiglagde varianten som selges på glasskrukker. Da jeg laget hjemmelaget bbq saus for en månedstid tilbake, gikk det opp for meg at det var mye enklere å lage bbq saus enn forventet. Det åpnet en helt ny verden, hvor jeg har innsett at flere av matvarene jeg kjøper ferdiglaget, er nok så enkelt å lage selv. Dessuten må jeg si at den hjemmelagde ajvaren smaker så mye bedre enn den ferdigkjøpte! 

Hjemmelaget ajvar – sunt og godt tilbehør

1 aubergine
3 røde paprika
2 hakket hvitløksfedd
1/2 sitron
1/2 – 1 ss hakket chili, avhengig av hvor sterk du vil ha den
1 ts salt  
1/2 ts pepper

Legg paprika og aubergine på en bakplate. Stek på 250 grader i 30 minutter. Skinnet på grønnsakene skal bli noe brent.
Legg så grønnsakene i en bolle med lokk eller en plastpose i minimum 10 minutter. Du kan godt la det ligge til det blir helt kalt. Fjern skallet på auberginen og paprikaene og skjær ut stilker og frø.
Ha grønnsakene over i en bolle sammen med hakket chili, hvitløk, salt, pepper og sitronsaft.
Kjør glatt med en stavmikser. Eventuelt kan du bruke en foodprosessor eller blender.
Smak deg gjerne til med mer salt og pepper, samt chili og hvitløk.
Oppbevar i en krukke eller en lufttett boks i kjøleskapet. 
Ajvar holder seg en ukes tid.

Ajvar kan brukes som middagstilbehør, slik jeg har gjort her, eller som pålegg på brødskiven, som dressing i en salat eller som dipp til chips eller grønnsaker.
Håper det faller i smak :razz:

Kristine ♥

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg