GRILLET MAISSALAT

Grillet maiskolbe med smør og salt, er en soleklar sommerfavoritt på grillen. Hver gang jeg skal grille, må jeg ha det! I helgen prøvde jeg meg på en mer fancy variant av maiskolben, nemlig grillet maissalat. Det ble så godt! Nesten som en slags maissalsa. Det satte virkelig prikken over grillmiddagen. 

I frukt- og grønnsaksbutikken der jeg bor, har det begynt å komme norske mais. De er enda bedre enn de vanlige maiskolbene du får kjøpt vakumpakket. Da må en benytte anledningen til å spise masse deilig mais! Enten som den klassiske grillede maisen eller som her, grillet maissalat. Denne maissalaten passer perfekt til fisk, kylling, biff eller vegetarretter. Ja, den passer stort sett det meste.

Grillet maissalat
Til 2 -3 personer

2 maiskolber
1 cm chili
1/4 rødløk
1 hvitløksfedd
Salt og pepper
1 ss god olivenolje, kan sløyfes
1/2 lime

Grill maiskolbene til de har fått en gyllen farge og noen svarte grillflekker.
Skjær så maisen av kolben. Dette gjør du enklest ved å holde maiskolben på høykant og skjæren maisen av fra toppen og nedover.
Ha maisen over i en skål.
Finhakk chili, hvitløk og rødløk og ha i bollen sammen med maisen. 
Ha over salt, pepper, olivenolje og saften fra limen. 
Server. 

Du kan gjerne lage en stor porsjon når du først er i gang. Maisalaten holder seg godt i kjøleskapet i flere dager. 
Har du ikke grill kan du lage maissalaten i en panne. Da skjærer du først maisen av kolben, før du så steker maisen i en panne til den har blitt myk og får en gyllen farge. Deretter blander du alt sammen.

I helgen serverte jeg den grillet maissalat med grillet kyllingfilet som jeg marinerte i min hjemmelagde bbq-saus, og grillede grønnsaker; aubergine, paprika og løk. En skikkelig god grillmiddag. Maissalat blir et fast tilbehør til middagen resten av sommeren! 
Nå skal jeg komme meg avgårde til en grillmiddag med venner. Selv om jeg ikke har med maissalat, har jeg i hvert fall med maiskolber! Ha en finfin tirsdagskveld videre dere :razz:

Kristine ♥

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg