hits
www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

EN PERFEKT SALAT

  • 30.07.2018, 16:56


Nå i sommervarmen, er salat en favoritt hos meg. Da er det ikke alltid det frister med noe varmt. Mange ser på salat som kaninfor eller som tilbehør til annen mat, men med noen få enkle grep kan du gjøre salaten både mer mettende, næringsrik og smakfull slik at du får et godt og fullverdig måltid. Her er mine tips til å få en perfekt salat.

Tenk at du skal blande forskjellige forskjellige smaker og teksturer. For tiden er grønnkål og ruccola favorittene som base i salaten min. Spesielt grønnkål synes jeg gir en krispy konsistens uten at den smaker for mye. I tillegg tilsetter jeg alltid noe med ordentlig krønsj som revet gulrot, ovnsbakt søtpotet, eple i biter og / eller nøtter. Jeg liker også å ha i noe kremet, som oftest feta ost eller en godt moden avokado. 

Det lønner seg også å tenke at bollen skal bestå av alle tre næringsemnene proteiner, karbohydrater og fett. Stort sett setter jeg bare sammen min perfekte salat med den proteinkilder jeg vil ha, samt den karbohydratkilden og og fettkilden jeg vil ha. Deretter tilsetter jeg bare de grønnsakene jeg har lyst på og har tilgjengelig. Mine favoritt proteinkilder er kyllingfilet, skinke, tunfisk, ost i biter, karbonadedeig, egg, edamamebønner og laks. Når det gjelder karbohydratkilder bruker jeg mye søtpotet og potet, ris, mango, vannmelon og bønner. Mine favoritt fettkilder er egg, fetaost, laks, avokado og nøtter.

Jeg liker også best å bruke både varme og kalde ingredienser. Om alle ingrediensene er kalde, synes jeg salaten metter mindre. Du kan for eksempel bruke kokte gulrøtter,  nystekt laks, eller ovnsbakte grønnsaker som en ekstra piff på salaten.

Som siste finish på salaten liker jeg å tilsette noe som gir ekstra smak. Feta ost er nok den ingrediensen jeg bruker mest. Salte ristede nøtter, et lite dryss havsalt, en spiseskje god olivenolje, litt dijon sennep, balsamico eller en dæsj crème fraiche med litt finhakket hvitløk er andre favoritter.

I denne salaten her, har jeg brukt ovnsbakt sprø søtpotetbiter, svinerester fra gårsdagens middag, asparges og rødløk som jeg har stekt i litt smør sammen med finhakket hvitløk, cherrytomater, ruccola, kikerter, fetaoast og et lite dryss havsalt. Fantastisk godt! 

Håper du ble litt klokere og at du ble fristet til å lage en perfekt salat. Ha et godt måltid :grin:


Kristine ♥ 

Maiken

30.07.2018 kl. 21:44
Masse gode tips. Takk :-)

Kristine

31.07.2018 kl. 20:00
Maiken:
Bare hyggelig du :)

Karinne

31.07.2018 kl. 07:08
Ristede kikerter er også kjempe godt i salat. Det gir en god crunch :-)

Kristine

31.07.2018 kl. 20:00
Karinne:
Ja, det tror jeg på. Takk for tips :)

31.07.2018 kl. 15:33
Hvor kjøper du edamama?

Kristine

31.07.2018 kl. 19:59
Anonym:
På Kiwi :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her på min blogg vil du få små tips, råd og oppskrifter til den sunne linje, samt følge min vei i livet. Jeg har troen på at god helse og en sunn livsstl er nøkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer på noe, ønsker å dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no