HVILKET TRENINGSPROGRAM SKAL JEG VELGE

Fullkroppsprogram, overkropp / underkropp, 3 – splitt, ja, mulighetene er mange når det kommer til treningsprogram. Synes du det er vanskelig å velge? Her er noen spørsmål du må stille deg selv når du bestemmer deg for hvilket treningsprogram du skal velge.

Hva liker du å gjøre?
Dette er kanskje det viktigste punktet. Rett og slett fordi det beste treningsprogrammet for deg, er det du gjennomfører. Over tid vil du aldri gjennomføre et treningsprogram som du missliker Ja, jeg tørr påstå at et treningsprogram er ubrukelig om du ikke trives med det. Liker du derimot programmet, vil du glede deg til å trene, føle deg motivert og ha større sjans for å virkelig kicke ass på øktene dine.

Hvor mange dager i uken kan du trene?
Og da må du tenke realistisk. Om du nå trener tre ganger i uken, vil det ikke lønne seg å velge et treningsprogram med seks dager i uken. Da vil et realistisk mål, være at du fortsetter med tre treningsdager eller at du for eksempel øker med en treningsdag i uken og velg et treningsprogram med fire treningsdager i uken.

Hvilken erfaring har du?
Har du akkurat begynt med styrketrening, vil kroppen din tåle mindre volum og intensitet enn en som har trent i flere år. En nybegynner vil også oftest ha god fremgang med et klassisk standardisert treningsprogram, mens en som er mer viderekommende må ha større progresjon i sitt treningsprogram.

Hvor lenge vil du trene om gangen?
Tenk på ditt utgangspunkt. Trener du rett etter jobb og stort sett er sulten, og vil raskt hjem til middag? Vel da burde du velge et treningsprogram som ikke tar all verdens med tid, kanskje 40 – 45 minutter. Eller om du elsker å trene og virkelig liker å være på treningssenteret, ja da kan programmet ta 1 time, eller maks 1,5 time å trene igjennom.

Hva trenger du å prioritere og hva ønsker du å prioritere?
Er målet ditt å få en større sprettrumpe, må du ha en treningsprogram som legger til rette for ekstra belastning på rumpen og som prioriterer dette. Eller om du har veldig velutviklede skuldre men ikke så mye muskelmasse i bena, må treningsprogrammet ha hovedfokus på ben og ha lite prioritering rundt skuldrene.

Med disse svarene håper jeg det blir litt enklere for deg å velge et treningsprogram, uavhengig om du velger et ferdig oppsatt fra nettet eller om du lager deg et selv. Lykke til med treningen :grin:

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. beate:
      Hei du 🙂 Det er vanskelig å gi deg et godt svar uten å vite noe om hvordan du trener totalt sett. Sykling er en påkjenning for lårmuskulatur, ja, men om du må endre treningen din kommer ann på om kroppen får restituert seg godt nok eller ikke. Det avhenger av total treningsmengde, om du får i deg nok mat og om du sover nok. Enkelt sagt, vil jeg si at du vil kjenne det i bena, i form av at du blir tung og sliten i underkroppen, om de får for mye belastning.
      God klem tilbake 🙂

    2. Hei fine <3 Fint innlegg! Kan du svare meg på noe? Jeg har endelig blitt glad i å løpe! Etter lang tids prøving 😉 løper 4x4 intervall 2 ganger i uken, + noen drag meg 30/30 spurt/hvile etter styrketreningene mine. MEN! Jeg har nå fått en betennelse i akillessena i en fot, og kan da ikke løpe... Gjør vondt å gå også, så mølla må jeg holde meg unna nå... 🙁 såååå dumt!!! For at kondisen ikke skal havne i bakken i mellomtiden, tenker jeg å bruke mest sykkel. Men jeg merker jeg blir mer sliten i lårene av det... Må jeg muligens kutte ned på styrke på beina så det ikke blir for mye??? Hva tror du? Stor klem til fine deg! <3 Digger deg! <3<3<3

    3. Liker veldig godt det første punktet. Det er så viktig men noe mange glemmer!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg