EN PERFEKT BIFFMIDDAG

I mine øyne er det lite som slår en perfekt biffmiddag. En saftig og mør biff, med smakfullt og delikat tilbehør. I helgen er det en av mine favorittmiddager!

I går startet jeg helgen tidlig med et skikkelig biffmåltid, ovnsbakt mørbrad med brokkoliris, søtpotetfries og en bearnaise-dressing. Jeg brukte grønnsakene jeg plukket på Tomtemais og tallerken ser så delikat og deilig ut. Se på alle de nydelige fargene!

En perfekt biffmiddag
Til 2

Biff
300 -400 g mørdbrad, ytre- eller indrefilet av okse
1 ts smør
Ønsket mengde hvitløksfedd
Salt og pepper

Ta ut biffen minimum 1 time før du skal steke den og la den ligge i romtemperatur.
Ha salt og pepper på biffstykkene.
Varm smør i en panne. Ha i hele hvitløksfedd i pannen. La smøret bli lett brunt. Brun kjøttstykkene raskt på begge sider. Jeg bruker varme 7 av 9 og steker biffene cirka 30 sekunder på hver side.
Etterstek biffstykkene i ovnen på 150 grader i 8 -15 minutter avhengig av størrelse og hvor godt stekt du vil ha biffen. Her bruker jeg et steketermometer og tar ut kjøttet når kjernen har en temperatur på 56 grader.
La hvile 4 -5 minutter før du spiser.

Søtpotetfries
Her har jeg brukt ferdigkjøpte.
Vil du lage dine egne finner du oppskrift på det her

Blomkålris
1 blomkålhode, jeg har brukt lilla blomkål, men hvit fungerer like bra
1 ss chili
1 hivitløkfedd
1/2 sitron
1/2 ts salt 
1/3 ts pepper
1 god håndfull edamamebønner, kan sløyfes

Riv blomkålen grovt på et rivjern. Riv hvitløkfeddet.
Kutt chili i skiver. 
Bland sammen revet blomkål, hvitløk, chili og edamamebønner i en bolle. Press over sitronsaften og ha over salt og pepper.
Bland sammen og server.

Bearnaise-dressing
2 ss bearnesauspulver
150 g kesam
1 ss edikk
1 eggeplomme

Bland sammen alle ingrediensene i en bolle.
Server.

Biffen kan naturligvis serveres med annet tilbehør også, men jeg anbefaler deg å teste denne måten å steke biffen på – resultatet blir alltid saftig og super godt. Prøv også bearnaise-dressingen. Den er skikkelig god og enkel. Dressingen passer også perfekt til andre ting som kylling eller svin.
Håper du lar deg friste til å spise en perfekt biffmiddag :razz: Ha en riktig så god torsdagskveld så lenge!

Kristine ♥

8 kommentarer

Siste innlegg