SUNNERE SOLSKINSBOLLER

Gjærbakst er og forblir en av mine store favoritter.  Boller, kanelsnurrer, skolebrød og solskinnsboller. I dag startet jeg dagen med en bakerunde. Jeg bakte solskinnsboller. Du kan tro jeg koste meg. Rykende ferske solskinnsboller er bare fantastisk godt!

Spesielt godt synes jeg bolle er, når de er lune. Når det dufter deilig, nystekt gjærbakst i hele leiligheten og jeg får tennene i den varme bollen. Mmmm… 

Dette er en litt sunnere oppskrift hvor jeg har brukt speltmel, fiberfin og havremel i stedet for hvetemel, tilsatt kesam for mer proteiner og et saftig resultat, og byttet ut sukker med sukringold. Resultatet er luftige, gode og litt sunnere skolebrød.

Sunnere solskinssboller
ca 20 stykker

Solskinnsboller
600 g speltmel
100 g havremel
1 pakke gjær
50 g fiberfin, eventuelt mer speltmel
1 ss kardemomme
1/2 ts salt
50 g smør
4 dl melk
100 g sukrin old
1 ss fibersirup, eventuelt honning
200 g kesam

Fyll 
50 g smør
50 g kesam
Sukringold 
Kanel

Bland sammen gjær, mel, salt og kardemomme. 
Smelt smøret og ha i melken. Varm opp til blandingen blir ca 40 grader. Rør inn sukringold og fibersirup.
Ha væsken over i melblandingen. Tilsett kesam. Elt  godt.
Tilsett eventuelt mer mel og deigen blir løs. Den skal være litt klissete.
La deigen heve i 45 -60 minutter.
Lag gjerne vaniljekremen mens deigen hever.
Når deigen er ferdigh evet har du den over på et bakebord. Ha litt mel på bordet og kjevl ut deigen til en stor rektangel. Bland sammen mykt smør og kesam. Smør det på rektangelen. Strø sukringold og kanel over. Rull sammen som en rullekake. Skjær i skiver på cirka 3 centimeter. Legg solskinsbollene på et bakepapir og etterhev i 20 minutter. Når solskinssbollene har etterhevet bruker du en skje til å presse en fordypning midt i hver bolle. Legg over vaniljekrem. Stek på 225 grader i 8 -19 minutter. 

Vaniljekrem
4 eggeplommer
1/2 ts vaniljepulver
80 g sukringold
1 ss maizena
4 dl melk

Ha melk, vaniljepulver og sukringold i en kjele. Varm opp til det begynner å ryke. 
Tilsett resten av ingrediensene og pisk godt. 
Varm så opp vaniljekremen på lav temperatur til vaniljekremen tykner. 
Ta kjelen av platen og avkjøl. 

Lag gjerne dobbel porsjon når du først lager solskinnsboller. De kan fryses og tines i ovnen på 150 grader varmluft i 10 -12 minutter. Da har du nystekte solskinnsboller på en – to – tre.

Om du ikke blir fristet av det bildet her, så skjønner ikke jeg. Jeg tror i hvert fall at jeg skal gå å ta meg en solskinnsbolle til nå. 
Håper det smaker og at du tar deg en bakerunde denne søndagen :razz:

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Bakte disse i dag og bade mannen og barna likte de. Godt med noen sunne ting som de også liker. Takk for oppskriften 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg