SMÅ SJOKOLADE OREO KAKER

Hva sier du om jeg sier deilige, små sjokolade oreo kaker? Jeg sier i hvert fall ‘nam’!

Jeg hadde lyst til å bake noe nytt som jeg ikke hadde testet før og oppdaget at jeg hadde en pakke med high protein cookies i bakeskuffen min. Først var planen min å lage muffins med oreobiter i, men underveis i bakingen bestemte jeg meg for å prøve noe helt annet. Det endte med at jeg laget små klatter av deigen slik at det ble små sjokoldekaker, som jeg så toppet dem med en oreokrem.

Disse ble virkelig gode. Saftige små sjokoladekaker med en syrlig og søt krem med oreobiter i. Perfekte munnfulle om du har lyst på noe skikkelig godt!

Små sjokolade oreo kaker
Til 10 -12 stykker

Sjokoladekaker
2 egg
4 ss sukringold
100 g kesam, eventuelt gresk yoghurt eller lignende
1 ss melk, eventuelt vann
30 g kakaopulver
60 g mel, jeg brukte 30 g havremel og 30 g speltmel
1 ts bakepulver
1/3 ts salt
3 oreokjeks, jeg har brukt disse*

Pisk egg og sukringold lett sammen.
Ha i resten av ingrediensene. Hakk kjeksene og rør inn i røren. La røren svelle i 4 -5 minutter.
Bruk en spiseskje til å legge klatter utover på en bakeplate. Røren vil renne noe utover underveis i stekingen. 
Stek på 175 grader i 10 minutter. 
Avkjøl.

Oreotopping
1 pakke philadelphia ost, lett eller vanlig
3 ss kesam, kan sløyfes
3 ss sukrinmelis
1/4 ts vaniljepulver
5 -6 oreokjeks*

Bland philadelphia, kesam sukrinmelis og vaniljepulver sammen. 
Smak deg gjerne frem slik at du får toppingen søt nok for dine smaksløker. 
Hakk kjeksene og rør inn i toppingen.
Fordel oreotoppingen på hver sjokoladekake. 
Server. 

*kjeksene kan sløyfes eller byttes ut med vanlige oreokjeks eventuelt hakket sjokolade

Spiser du ikke ikke alle de små sjokolade oreo kakene med en gang, kan de oppbevares i kjøleskapet i to til tre par dager. Ta de ut og la de stå på kjøkkenbenken i ti minutter før de skal spises. De er best romtempererte. Jeg må forøvrig legge til at det skal godt gjøres å ikke spise alle med en gang. Disse er farlig gode! Håper du lar deg friste :razz: Ha en nydelig søndag! 

Kristine ♥

12 kommentarer

Siste innlegg