hits
www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

STSUG ETTER MIDDAGEN

  • 20.09.2018, 16:14


Mange opplever stsug etter middag og utover kvelden. Hos mine online pt-kunder ser jeg tre hovedrsaker som gr igjen. 

Stsug etter middag handler ikke om at du ikke har viljestyrke. Det er ofte kroppens mte si ifra p og skyldes ofte en av disse tre tingene

⋄ Du er sliten
Er du mentalt eller fysisk utmattet, og / eller fler deg stresset, har stsuget lett for melde sin ankomst. Det er kroppens mte si at nok er nok og at du trenger noe stt og kaloririkt for f opp energien. Det du egentlig trenger, er ikke sukker, men hvile. Du trenger ta deg en time out eller roe ned tempoet ditt.

⋄ Det er lenge siden du spiste
Om det har gtt lang tid siden du spiste sist mltid eller at du ikke spiste nok, kan du f stsug fordi du da er "umettelig" sulten. Selv om du har spist en god porsjon middag, vil kroppen likevel ha et nske om mer nring og du fr trang etter noe stt. Forsk spise jevnlig og srg for at du fr i deg nok nring til hvert mltid.

Et balansert mltid med proteiner i form av biff, karbohydrater i form av kokte poteter, grnnsaker i form av en salat med ruccola, paprika, cherrytoamter og erter, og fett i form av en fet saus med crme frache. 

⋄ Du har spist for mye
Har du spist en ekstra stor porsjon middag med mye karbohydrater og fett, fler man ofte at energien blir drligere, man blir tung i kroppen og man fr lyst p sukker. Det kan vre en ide se p sammensetningen og strrelsen av mltidene dine. En god middagsporsjon burde best av 1/3 grnnsaker, 1/3 protein som kjtt, fisk eller fugl, 1/3 karbohydrater som potet, ris, pasta, i tillegg til en drt fett som en fet saus, smr, avokado, dressing med olivenolje eller lignende. 


Det er naturligvis ikke noe galt i ta seg en sjokoladebit eller spise noe stt. Selv tar jeg ofte et par biter sjokolade om dagen. Men er det slik at du sttt og stadig har et sterkt stsug, enten det er etter middag eller et annet tidspunkt p dagen, burde du se nrmere p hva kroppen din prver fortelle deg. Stress, drlig eller feil ernring og lite svn er ofte rsaker og ting som vi kan gjre noe med. 


Kristine ♥

Kathrine

20.09.2018 kl. 17:33
Jeg merker stor forskjell p punkt nummer to der. Da kommer ulvehungeren, ja!

Kristine

21.09.2018 kl. 14:30
Kathrine:
Ja, sult frer absolutt til stsug :)

Marianne

21.09.2018 kl. 10:51
Hvordan lager du soppsausen?

Kristine

21.09.2018 kl. 14:30
Marianne:
Jeg steker sopp i biter i en panne sammen med finhakket hvitlk. Gjerne ogs litt lk i terninger. Nr soppen begynner bli brun, har jeg i litt soyasaus, ca 1 ts og, creme fraiche. Enkelt og godt :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no