PASTA BOLOGNESE MED ROTGRØNNSAKER

I går laget jeg en skikkelig god middag. Pasta bolognese er alltid en slager og denne gangen hadde jeg i deilige norske rotgrønnsaker.

Pasta bolognese, er som mange vet, en italiensk klassiker. Med rotgrønnsaker fikk den en nordisk tvist, og ble om mulig, enda bedre enn originalen. Den ble tykk, fyldig og ordentlig smakfull. Ikke minst fikk jeg lurt inn noen ekstra grønnsaker uten at noen egentlig merket det. En knall god middag som passer like godt til hverdags som til helgekosen!

Pasta bolognese med rotgrønnsaker

1 pakke karbonadedeig
1 gul løk
3 hvitløksfedd
Ca 800 g rotgrønnsaker, jeg brukte en miks av gulrot, gulbete, rødbete og pastinakk
1 boks hakkede tomater
3 ss tomatpure
1 ts oregano
1 ts timian
1 buljongterning
2 dl vann

Skjær løk i terninger. Finhakk hvitløk. 
Ha løk, hvitløk og karbonadedeig i en kjele. Stek i en panne til karbonadedeigen får farge. 
Hakk rotgrønnsakene i terninger. Ha grønnsakene over i kjelen med karbonadedeigen. Tilsett resten av ingrediensene.
Kok opp og la det hele koke på lav temperatur i minimum 20 minutter.
Gjerne lenger om du gidder å vente. Jo lenger sausen koker, jo fyldigere blir den. Jeg lot min saus koke i ca 30 minutter.

Jeg serverte pasta bolognese med rotgrønnsaker sammen med ruccola, fullkornspasta og parmesan. Virkelig super godt!

Bolognesesausen med rotgrønnsaker er såpass fyldig at den også vil passe til andre type tilbehør. Bytt ut pasta med for eksempel potetmos, ris eller en god pure av kålrot og selleri. 
Håper det smaker :razz: 

Kristine ♥

7 kommentarer
    1. Sunn og god mat som barna også kan like. Denne oppskriften kommer til å bli mye brukt i høst. Genialt å få barna til å spise mer grønnsaker 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg