MIKROKAKE – SUNN VANILJEKAKE MED SJOKOLADEGLASUR PÅ 5 MINUTTER

Husker dere denne favoritten? Cake in a mug, mikrokake, sunn kake på 5 minutter? Kjært barn har mange navn!

SONY DSC

Jeg tittet i arkivet på bloggen tidligere i dag og da kom jeg over oppskriften på denne. Går vi et par år tilbake i tid var jeg helt avhengig av mikrokake og spiste det omtrent hver eneste dag. Jeg er et typisk periode menneske. Får jeg en favorittoppskrift, spiser jeg masse av denne en periode og så går jeg lei. Nå hadde jeg helt glemt mikrokaken! I det jeg så oppskriften fikk jeg skikkelig lyst til å lage den igjen. Kaken er jo så god og enkel. Dermed ble det mikrokake med vaniljesmak og sjokoladeglasur til dessert i dag. 

SONY DSC

Mikrokake – Sunn vaniljekake med sjokoladeglasur på 5 minutter

Vaniljekake
1 egg
20 g vaniljeproteinpulver*
1 ts sukringold
2 ss havremel, eller annet mel
1/2 ts bakepulver
1/4 ts vaniljepulver, eventuelt vaniljesukker
Ca 0,5 dl væske, jeg brukte melk

Miks sammen alle ingrediensene i en kopp eller boks. Jeg brukte en kaffekopp.
Dekk koppen / boksen med plastfolie.
Kjør på full guffe i mikroen i 60 -80sekunder. Jeg hadde min på 700 W i 80 sekunder. Vil du ha en mer flytende kjerne på kaken, kan du ta den ut tidligere. 
Velt koppen / boksen over på en tallerken. 
La den avkjøle et minutts tid før du har på sjokoladeglasur. 

Sjokoladeglasur
2 ss sjokoladeprotein**
2 ss kakaopulver
Ca 1/4 ts salt 
1 ss sukrinmelis
100 g cottage cheese, eventuelt kesam
50 g phildephia, eventuelt mer cottage cheese / kesam

Bland sammen alle ingrediensene i en bolle.
Smak deg gjerne til slik at du får riktig kakao- og sødmesmak for dine smaksløker. 
Del kaken i to og ha på glasur. 
Server. 

*vaniljeproteinpulver kan byttes ut med 1 ts ekstra søtning og 1 stor ss ekstra mel
**sjokoladeprotein kan byttes ut med 1 ts ekstra kakaopulver og 1 -2 ss ekstra sukrinmelis

SONY DSC

Nam, altså! Tenk at denne kaken er laget på knappe fem minutter, er sunn og inneholder godt med proteiner og fiber. Nå som jeg har laget denne oppskriften igjen, tror jeg at jeg er tilbake på mikrokakekjøret 😀 Har du testet mikrokak? Om ikke, må du gjøre det nå :grin:
Håper det smaker!

Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg