hits
www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

BULGARSKE UTFALL - ELSK HAT

  • 10.10.2018, 16:39


Er det en velse jeg har et skikkelig elsk / hat forhold til, s er det bulgarske utfall. 
I dag testet jeg en ny variant, nemlig bulgarske utfall med eksentrisk arbeid. Til vil si at nr jeg utfrer velsen og str i topposisjon, gr jeg sakte ned mot gulvet. Jeg forskte bruke cirka fire sekunder p vei ned. Nr jeg er i bunnposisjonen, gr jeg raskt opp igjen. Det er en repetisjon. Deretter er det bare gjenta. Sakte, sakte ned, raskt opp. Jeg gjorde 3 sett x 8 repetisjoner. Det brant skikkelig i bde lr, legger og rumpe. Jeg var ikke spesielt glad i bulgarske utfall fr denne treningskten, n tror jeg at jeg misliker velsen enda mer. Neida. Eller joda! Det er en ordentlig fl velse nr den utfres, men det fles skikkelig deilig etterp!

I bulgarske utfall trener du hovedsakelig forside og bakside lr, rumpe og bakside legger. Magemusklaturen blir ogs godt aktivert da det er en ettbens velse som krever at du bruker core-muskulatur for holde deg rett.

Slik gjr du
Plasser et ben p en kasse, ben eller lignende bak deg. Hyde p foten du plasserer bak deg kan varieres. Prv deg frem. Jo hyere du plasserer foten, jo mer bevegelighet m du ha i kroppen og jo vanskeligere gjr du velsen. 
Vekten din skal n vre p den fremre foten, mens den bakre foten som er p benken, skal kun vre til sttte. 
Start bevegelsen ved  bye i kne- og hofteleddet. Senk deg rolig ned til kneet p den bakre foten, nesten treffer gulvet. Ha vekten p den fremre foten, skyv fra og g tilbake til utgangsposisjonen. Gjenta. 

Er du nybegynner vil jeg anbefale at du begynner med bulgarske utfall uten fokus p tid, men at du gjr velsen med vanlig hastighet opp og ned. Har du derimot trent en stund, vil jeg anbefale at du tester den eksentriske versjonen som jeg beskrev i begynnelsen av dette innlegget. Jeg kan love deg at du vil kjenne det! 


Kristine ♥

Mathilde

10.10.2018 kl. 18:20
Har samme forhold til bulgarske utfall. Tror ikke jeg trr begi meg ut p den varianten her ;-P

Kristine

11.10.2018 kl. 14:23
Mathilde:
Hihi... Jo, gjr det. Er sikker p at du vil like den nr du er ferdig ;)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no