IKKE LA DEG LURE AV SUKKERFRIE ELLER PROTEINRIKE PRODUKTER

Det har blitt utrolig populært med sukkerfrie og proteinrike produkter. Men her lar mange seg lure! Det at et produkt er sukkerfritt eller proteinrikt, betyr ikke nødvendigvis at det er sunt eller at det inneholder lite kalorier.

La oss bare se på et par produkter. 
Tar vi å sammenligner næringsinnholdet i Ben&Jerry’s isen karamel sutra og isen fra Barbells caramel cashew så inneholder karamel sutra 230 kalorier per 100 gram, mens barbell isen 289 kalorier. Barebells isen inneholder altså 60 kalorier mer per 100 gram.
Ser vi på Yt proteinshake med sjokoladesmak og Litago original, inneholder YT 64 kalorier per 100 gram og Litago 59 kalorier. 
Sammenligner vi Proteinella sjokoladepålegg og Nugatti, inneholder Proteintella 539 kalorier per 100 gram, mens Nugatti inneholder 522 kalorier.
Enkelte proteinbarer inneholder også vel så mye kalorier som vanlig melkesjokolade. 

For all del, ikke misforstå meg. Jeg sier ikke at en ikke skal spise sukkerfrie eller proteinrike produkter. Jeg gjør jo dette selv med jevne mellomrom. En proteinbar er et bedre alternativ enn melkesjokolade om en tar metthetsfølelse, vitaminer og mineraler i betraktning. Det jeg vil frem til er at om du vil ned i vekt eller passer på hva du får i deg, er det ikke nødvendigvis så smart å spise disse produktene daglig. 

Selv tar jeg meg mye heller en sjokoladebit eller en skål med Ben & Jerrys om jeg virkelig har lyst på det. Men jeg kan også ta meg en proteinbar om det er det jeg føler for. Som med vanlige søtsaker, burde en også tenke alt med måte når det gjelder slike sukkerfrie og proteinrike produkter. 
Så ikke la deg lure av sukkerfrie eller proteinrike produkter. Ta en titt på næringsinnholdet på matvaren. Noen ganger kan det være vel så greit å gå for originalproduktet. 

 

Kristine ♥

14 kommentarer
    1. Jeg trodde folk hadde mer kunnskap, var det jeg mente. Synd å høre at det ikke er tilfellet. Men man hører jo de som tror at fordi nøtter er sunt, kan de spise ubegrenset. Det er synd fremstillingen er som den er!

    2. Anonym:
      Jeg er litt usikker på hva du mente med denne setningen “Må jo være teit om man ikke ser at dette er tilnærmet likt innhold.”
      Problemet er at veldig mange tenker at et sukkerfritt eller proteinrikt produkt, er sunt og kalorivennlig. Jeg jobber som pt og møter stadig folk som spiser mye at dette og tenker at de lever sunt og får i seg lite kalorier, men skjønner ikke hvorfor de ikke går ned i vekt. Folk flest har dessverre lite kunnskap om mat, trening og kosthold, og der tror jeg mediene gjør dem enda mer forvirret med tanke på reklame og lignende i sosiale medier.

    3. Må jo være teit om man ikke ser at dette er tilnærmet likt innhold. Å spise slike, som jeg gjør mye av, skal handle om å unngå raffinert sukker og få inn proteiner 🙂

    4. Har alltid tenkt at det er mindre kalorier i sånn type mat. Takk for informasjonen 🙂

    5. Heidi:
      Vel, nå leser du tydeligvis ikke det jeg sier. Jeg skriver ikke at man skal unngå de eller at det er samme hva man velger, men at det er verdt å ta en titt på næringsinnholdet 🙂 Jeg skriver også at en proteinbar er et bedre alternativ enn en melkesjokolade om man ser på vitaminer, fiber og annen makroinnhold. Du vrir litt på beskjeden min her. Det jeg vil frem til er at det er måtehold, alt med måte, også når det gjelder de såkalte sunnifiserte produktene.

      Vis meg gjerne en god studie som viser at sukker er et narkotisk stoff? Jeg leser mye studier på emnet og har enda ikke sett det. Dette er vel i grunn en myte som ikke er dokumentert enda. Her er det også stor diskusjon hvor vidt det er sukkeret eller søtsmaken. Det diskuteres derfor hvor vidt det er lurt å bytte ut sukkeret med en kunstig søt variant, fordi da gir man hjernen sin fortsatt en søt belønning. Men her må det mer forskning til. Forøvrig et veldig spennende emnet som jeg håper å se mer av på forskningsfronten fremover 🙂

    6. For min del handler det om det at sukker er avhengighetsskapende og hva det gjør med både kroppen og hjernen, ikke antall kalorier. Ser man på virkning av sukker på kroppen og feks blodsukkerstigning og også næringsinnholdet, vil jeg si det er veldig stor forskjell på produktene. Jeg tror ikke alle spiser sukkerfrie produkter kun fordi de tror de skulle blitt noe tynnere av det, det gjør i hvert fall ikke jeg. 🙂 Så sånn sett synes jeg det blir veldig misvisende og si at det er det samme hva du velger. Jeg synes selvfølgelig ikke at man skal nekte seg selv sukker, men det er ingen fare for at vi nordmenn sulter oss selv på den fronten, så når dagens proteinbarer og andre sukkerfrie produkter nærmer seg mer og mer de mer klassifiserte «usunne» variantene i smak, vil jeg helt klart si det er er en god del smartere å velge de variantene med mindre du mener det faktisk ikke smaker godt. Sukker er som et narkotisk stoff for hjernen, ikke at du ikke vet det, men da sier det seg jo selv også at hvis du da hele tiden velger sukkerholdige varer, blir det fort ikke bare «den ene» sjokoladen når du først er i gang 🙂
      Ikke noe angrep på det du sier for jeg synes overhodet ikke at man skal utvikle en forstyrrelse over å ikke kunne spise sukker, men å si at det er det samme hvem du velger av disse variantene, det er jeg ikke enig i. Med mindre det eneste man er opptatt av er å gå ned i vekt, noe jeg også synes er et usunt fokus å rette det mot 🙂 De som sliter med å gå ned i vekt gjør nettopp dette fordi de ofte synes begrensninger er vanskelig og selvdisiplin. Da er ikke sukker som fungerer som rus det lureste valget, hvis man også synes det uten er godt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg