10 KJAPPE SPRØSMÅL OG SVAR FRA INSTAGRAM

                                                                                                                                                                                              Inneholder add-linker

instagram tikker det daglig inn en rekke spørsmål. Dette er 10 kjappe spørsmål og svar som er hentet fra instagramkontoen min forrige uke. Dette er spørsmål jeg synes flere kan ha nytte av å lese.

⋄ Er det riktig at sit ups ikke gir flat mage?
Ja, det er det. Du kan gjøre tusenvis av sit ups hver dag og likevel ikke få flat mage. Sit ups alene vil ikke hjelpe. For å få flat mage er faktisk kostholdet det viktigste. Da er en nødt til å redusere fettprosenten, noe som betyr at en spise rett sammensatt mat, samt ikke for mye men heller ikke for lite. Sit ups er forøvrig også en veldig dårlig mageøvelse og jeg vil mye heller anbefale øvelser som ab rollout, planken og pall of press.

⋄ Hvor mye koster det med oppføling av deg?
Det varierer utifra hva slags type online coaching og oppfølging du ønsker. Jeg tilbyr både treningsoppfølging, kostholdsoppfølging, og kost- og treningsoppfølging. Generelt ligger 4 ukers kost- og treningsoppfølging på 2199,- for den første måneden, hvor du da får et fult oppsett med både et kostholdsprogram, blant annet med oppskrifter, tips og råd, og et treningsprogram med plan fra dag til dag og øvelsesguide, i tillegg til ukentlig oppfølging og evaluering underveis. Videre oppfølging er rimeligere, og ligger på 1700,- i måneden. Om du er interessert eller lurer på noe mer, kan du gjerne sende meg en uforpliktende mail på [email protected].

⋄ Det svir i musklene er det bra?
At det svir i seg selv, er ingen indikator på at du gjør noe riktig. Det har ofte med avklemming av blodomløpet ditt, som gir nedsatt forsyning av oksygen til de musklene du bruker. Det betyr altså ikke at øvelsen er effektiv eller ikke.

⋄ Blir jeg tjukk av karbohydrater?
Nei. En legger på seg av for mye kalorier. Dette er uavhengig av om kaloriene kommer fra fett, proteiner, karbohydrater, sukker, alkohol eller noe helt annet. Spiser du mer enn du forbruker, vil du legge på deg. Men karbohydrater i seg selv, gjør deg ikke tykk.

⋄ Hvilken proteinbar liker du best?
Jeg er veldig glad i StarNutrtition sine Protein Bite for tiden. Spesielt smakene choco caramel, som er avbildet over, og trippel chocolate er skikkelige gode! De er litt mindre enn vanlige proteinbarer og er perfekte om man bare vil ha noe søtt. I tillegg inneholder de nok så lite kalorier, omtrent 130 kalorier per bar, noe som er mindre enn de fleste andre proteinbarer. 

⋄ Hvordan anbefaler du å varme opp?
Cirka 10 spesifikk oppvarming mot den øvelsen du skal gjøre. Si at første øvelsen i programmet ditt for eksempel er tunge markløft. Da anbefaler jeg at du gradvis øker vektene slik at du har cirka 3 oppvarmingssett før du begynner med selve treningsøkten din. Er arbeidsvekten du skal komme opp til for eksempel 80 kilo hvor du skal gjøre 4 sett med 5 repetisjoner kan det se slik ut
1 sett med 50 % av belastningen, altså 40 kg og 8 repetisjoner
1 sett med ca 75 % av belastningen, altså 60 kg, og 5 repetisjoner
1 sett med ca 90 % av belastningen, altså 75 kg, og 2 repetisjoner.
Så kan du gå i gang med selve treningsøkten din.

⋄ Hvilke bootyband bruker du?
Jeg har den originale 3-pack bootyband varianten som jeg generelt bruker mye på trening. Da får man tre forskjellige strikker med tre forskjellige styrker / motstandsgrad som passer til forskjellige øvelser og kan brukes både til oppvarming og til selve treningsøkten. 

⋄ Hvor mange hvile dager trenger jeg og hvor lang tid bruker kroppen på å restituere seg?
Det er dessverre veldig vanskelig å svare på, da dette er individuelt og avhenger av en rekke faktorer som treningsintensitet, søvn, stressnivå i hverdagen, hvor ofte du trener, treningssplitt og treningsintensitet, matinntak, energinivåene dine, osv, osv. For de aller fleste, vil jeg anbefale å lære og lytte til kroppen. Kjenner du deg tung og sliten i kroppen, er treningsfri et must! Minimum 1 hviledag i uken anbefaler jeg til alle mine online coaching kunder.

⋄ Bruker du pwo?
Pwo er forkortelse for pre workout. Nei, det gjør jeg ikke det. Trenger jeg litt ekstra energi og futt før trening, tar jeg heller en Nocco. Koffein har bevist økt prestasjonseffekt. 

⋄ Hvordan bli kvitt søtsug?
Ofte er søtsug et tegn på at du får i deg for lite mat, at du er stresset eller sliten, eller at du spiser mye søtt. Spiser du mye søtt, vil du nemlig ha lyst på mer søtt. Sørg for å få i deg nok og riktig næring til alle måltider, altså en god proteinkilde (egg, linser og bønner, cottage cheese, skyr, kjøtt, fisk, osv), en god fettkilde (egg, fete meieriprodukter, avokado, kokoslje, nøtter, osv) og en god karbohydratkilde (poteter, fullnorskprodukter, lomper, frukt, havregryn, osv). Pass også på at du sover nok, minimum 7 timer om dagen, og at du ikke konstant fôrer kroppen din med noe søtt.

 

Kristine ♥

5 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg