Vekten Forteller Ikke Alt

Uansett om du har bestemt deg for å gå opp eller ned i vekt, komme i form eller stramme opp kroppen, må du ikke bare se på vekten. Det er andre mål som er bedre for å se resultatene av din innsats.


Badevekten
Den vanligste måten for mange, er så se fremgang i vekttap eller vektoppgang.
Jeg anbefaler at du veier deg maks en gang i uken, men vær oppmerksom på at vekten kan variere mye fra dag til deg. Det er også store forskjeller på morgenvekt og kveldsvekt. Vei deg derfor på samme tidspunkt hver gang. Forskjellige vekter er heller ikke nødvendigvis like, men vekten er stabil i forhold til seg selv. Hold deg derfor til en spesifikk vektmåler.

Fettklype
Fettklype er, etter min mening, det beste verktøyet for å måle fremgang. 
Da måler du kroppen med en klype og regner så ut fett prosenten. Dette er veldig enkelt og gir den mest nøyaktige resultatet av fremgang.
Bruk gjerne syvpunkts målingen du finner her. 

Speilbildet
Speilbildet er også en god indikator på kroppens forandringer. Men husk at èn har lett for å se seg blind på sin egen kropp. Stol derfor aldri på speilbildet.

Formbilder
Det kan være lurt å ta bilder av deg selv en gang annenhver uke eller en gang i måneden. Da du lett sette bildene oppimot hverandre og se fremgang på egen kropp. Ta bilde i hel poisjon forfra, bakfra og på siden.

Målebånd
Målebånd er et annet viktig verktøy som kan hjelpe deg å registrere vektoppgang eller nedgang.
Selv om vekten står stille eller bevege seg lite, kan du fortsatt ha gått inn eller ut noen centimeter. Muskler veier for eksempel mer enn fett, noe som betyr at du kan bli langt slankere og strammere men holde den samme vekten.
Mål bryst, biceps, midje, hofte, rumpe og lår.

Mitt tips er å velge flere av alternativene.
Uansett hvile verktøy du bruker for å måle fremgang, må du huske å alltid gjøre det på samme tid. Tar du målinger med målebånd eller fettklype før du har spist mandag morgen, må du gjøre det hver mandag morgen før du har spist.
Husk også at variasjon i målingene, uansett verktøy, kan forekomme uten grunn. Stress, vannmengde i kroppen, karbohydrater i musklene, og lignende lager variasjon. Det finnes derfor ingen verktøy som er 100 % nøyaktige.

Kristine ♥

12 kommentarer
    1. Er nok også enig med det Hege skriver om at det kanskje er lurt å ikke fokusere så mye på cm og konkrete mål ettersom det er lett å bli litt besatt av måleresultatene. Jeg pleide også å være svært opptatt av å veie meg hver dag før, men sluttet heldigvis med det da jeg så hva spiseforstyrrelser gjorde med en nær slektning av meg.

    2. Bra artikkel Kristine, men skulle også dra frem poenget Hege nevner, at man ofte ser/merker det på klærne, enten man prøver å gå opp eller ned i vekt. Ang. å veie seg anbefales det at man veier seg rett etter man har vært på do om morgenen. 🙂

    3. Jeg ble så hysterisk opptatt av å veie meg hver dag at jeg til slutt måtte gi vekk vekten for å slippe! Jeg ble så påvirket hvis vekten ikke viste nedgang at jeg trøstespiste. Det morsomme var at når jeg gikk å på vekten et par mnd etterpå hadde jeg gått ned to kg uten å prøve!

    4. Veldig bra informasjon! 🙂 Bruker jo kun vekta nå. Alltid hatt lyst på fettklype. Dessuten er det på tide at jeg tar en kroppsanalyse snart. Har du noe tro på det, forresten? Kroppsanalyse-måling?

    5. Gode tips, som vanlig – selv om jeg mener at det bør fokuseres mindre på alle disse målene (i cm og kg), og heller investeres mer energi i gode vaner innen trening og kosthold. Tynn/lav kroppsvekt er ikke det samme som å være sunn, på samme måte “mer å ta i”/høyere kroppsvekt ikke trenger å være usunnt – dette sett i et helseperspektiv. Tynne, utrente mennesker med et tilfeldig kosthold med overvekt av raske karbohydrater og mettet fett, kan ha mye “farlig” fett rundt de indre organer (=helserisiko), og motsatt kan en person med en høyere kroppsvekt som trener regelmessig og har et variert kosthold med proteiner, langsomme karbohydrater og flerumettet fett, ha en svært sunn helseprofil til tross for noen kg for mye mht bmi. Fokuset bør være på en sunn livsstil som gir helsegevinst, ikke bare vekt, cm og % – som det er lett å få et fanatisk og anstrengt forhold til (jf. feks MÅTTE veie seg hver dag).
      Til slutt, klær lyver ikke – ta frem favorittjeansen eller tubekjolen, og bruk disse som indikator på hvilken retning formpilen peker.

    6. heilt fullstendig enig, flott du tar fram så masse viktige ting i innlegga dine.. heilt supert 🙂
      eg er vertfal veldi gla for det….
      rart me det, men dei fleste tenker kunn på vekt, og derfor er det bra at sånne som deg kan gi info til dei der ute som ikkje veit so masse om det..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg