VaffelGlede

Jeg blir like gledesfylt hver gang jeg får fulltreffer på en ny oppskrift  :grin:
Matlaging, og da hovedsakelig sunn matlaging, er noe som står hjerte mitt nært. Jeg lager mer bakst, desserter og middagsretter enn det jeg viser her, nettopp fordi ikke alle er like vellykkede. Jeg vil kun dele oppskrifter som er gode og vellykkede.
I går kveld prøvde jeg meg på vafler. Oppskriften og resultatet ble perfekt, sann vaffelglede.

Kristines sunne vaffler
2 egg
30 g bakepro
30 g mandelmel
20 g pofiber, kan byttes mot annet tørrvare
1 ts fiberhusk, eventuelt jbk-mel
15 g jyttemel
1,5 dl soya melk, eller annen melk
Ca 1 dl farris, eller vann
4 ss sukrin
Kanel og kardemomme

Bland sammen bakepro, mandelmel, pofiber, fiberhusk, jyttemel, sukrin, kanel og kardemomme.
Tilsett egg, farris og melk. Tilsett eventuelt mer væske om det trengs.
La røren svelle i fem minutters tid før du steker vafler.

Jeg sprayet vaffeljernet med 1 kcal formspray som fås kjøpt på dagligvareforetninger med godt utvalg.
Det ble seks veldig gode vafler.

Disse er så gode i seg selv at det er ikke nødvendig med tilbehør.
Likevel blir det ekstra gode med litt ekstra.
Jeg serverte med smør og surkin, og brunost og syltetøy.
Nystekte vafler med brunost er himmelsk godt, i hvert fall med disse vaflene.

Her får du like gode vafler som mormor lager i mager versjon.
I tillegg er de glutenfrie, sukkerfrie, proteinrike og med et redusert karbohydratinnhold.
Ren nytelse og vaffelglede :grin:

Kristine ♥

26 kommentarer

Siste innlegg