Kjærlighet til hvitløk

Jeg elsker hvitløk og bruker dette daglig i matlagingen.
Hvitløk setter en ekstra piff på maten og er i tillegg en sunnhetsbombe :grin:
Kulturplanten hvitløk er brukt som en viktig smaksetter, men er også brukt til medisinsk bruk i mange land. Den er en av de få plantene som i all sin tid har blitt betraktet som både mat og medisin.
Det finnes flere sorter hvitløk, her til lands er hvitløken og kinesisk hvitløk mest brukt. Forskjellen på disse to er at hvitløken består av mange fedd, mens den kinesiske hvitløken består av ett eneste stort fedd.
Hvitløk innholder ikke bare Vitamin C, -B6 og kalium, men den innholder også sterke helsebringende plantestoffer, såkalte fytokjemikalier, samt antioksidanter og antibakterielle stoffer. Det vil si at løkstoffene blant annet kan bekjempe utviklingen av kreft, særlig i spiserør, mage og tarm, kan forebygge åreforklakning og høyt kolesterol, forhindre bakterievekst og fordrive forkjølelse.
Hvitløk er med andre ord en liten knoll med store konsekvenser. Den burde brukes mer.
Og derfor lagde jeg denne…

Deilig Aioli
1 eggplommer
1 ts himalayasalt, eller annen salt
2 fedd hvitløk
2 ss sitronsaft
2 dl olivenolje

Vist eggeplomme, finhakket hvitløk, salt og sitronsaft i en bolle. Visp til blandingen blekner og blir lysere.
Tilsett litt olje, en liten dråpe, og pisk til all oljen er blandet inn, tilsett en dråpe til og visp godt. Gjør dette fire- fem ganger til konsistensen har endret seg.
Hell så litt og litt olje i blandingen mens du pisker godt. Om blandingen begynner å skille seg må du stoppe å tilsette mer olje og blande godt til konsistensen blir jevn.
Pisk til aiolien er tykk og myk. Smak eventuelt til med mer sitronsaft, salt og pepper

NB!
Alle ingrediensene må være romtempererte når du blander dem. Sett derfor frem ingrediensene en times tid før du begynner.

Jeg serverte aiolien over stekt kalkunfilet sammen med ovnsbakte poteter og kremet soppstuing.
Potetbåtene lagde jeg ved å dele de i to, krydre (husk hvitløk!) og steke på 200 grader i 20 -30 minutter. De siste fem minuttene hadde jeg over noen jarlsbergskiver.
Soppstuingen består av stekt sopp, hvitløk og rødløk, tilsatt noen spiseskjeer med crème fraiche, skyr naturell og soyasaus.
Mmmmnydelig!

Jeg tok et “show-off”, og et virkelig bilde.
Det har blitt en uvane at jeg ofte danderer maten fint og tar et bilde, før jeg lager porsjonen jeg egentlig skal ha.
Det nederste bilde er porsjonen jeg spiser.

Riktig god torsdagskveld :grin:
Kristine ♥

14 kommentarer
    1. Åååååååå…ELSKER aioli og hvitløk… <3 Noe som virkelig er magisk(men som krever GOD utluftning etterpå) er å ovnsbake hvitløken i ovnen istedenfor å hakke den opp. Gir skikkelig sødme til hvitløken og får frem smaken knall bra. Kan brukes til det meste av hvitløksting; hvitkløkssmør, dressinger+++

    2. Mmm, hvitløk er herlig og jeg bruker det nesten i alle middagsretter omtrent. Gir ekstra god smak på nesten alt:-D

    3. Åååhh, du er så flink til å lage mat, Kristine! Det skal du virkelig ta til deg 😉 Du inspirerer meg, og mange andre, til å prøve seg ut på kjøkkenet – med nye (og sunnere) oppskrifter! Jeg er innom bloggen daglig for mattips og oppskrifter! Jeg elsker det, og jeg er blitt flinkere til å mat selv også 🙂

    4. Aioli er det beste jeg vet! Men jeg synes det er vanskelig å finne en god olje som
      ikke smaker for mye. Har prøvd olivenolje, rapsolje og solsikkeolje, men blir aldri helt fornøyd. Har du en god olje å anbefale?

    5. Sikkert veldig godt! jeg var ikke noe glad i hvitløk før, men har dem siste åra begynt å få sansen for det. I små doser 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg