Skjult sukker

De fleste av oss er ikke klar over hvor mye sukker vi får i oss gjennom vår daglige mat.
En rekke matvarer som du kanskje ikke trodde var tilsatt sukker, er rene sukkerbombene!
Helsemyndighetene anbefaler at sukkermengden skal utgjøre maks 10 % av dagens energiinntak, noe som tilsvarer ca 50 -60 g daglig. Dette er relativt mye i mine øyne. Sukker er opprinnelig et giftstoff for kroppen, og noe vi kan fint klare oss helt uten. I hverdagen vil jeg anbefale å kutte kraftig ned på sukkermengden og heller unne deg litt ekstra sukker i helgen.
I dag finnes det flere naturlige søtstoffer, for eksempel sukrin og stevia, som kan brukes isteden for sukker til hverdags.

Her har jeg laget over noen skjulte sukkerbomber.
– Idun Ketchup innholder 15 g sukker per 100 gram vare.
1 ss ketchup innholdet altså 1 og ½ sukkerbit!
– Lærums utvalgte syltetøy innholder 31 g sukker per 100 g.
1 ss av dette syltetøyet innholdet 3 og ½ sukkerbit!!
– I tines lettere sjokolademelk er det 2 g sukker per 100 g,
det tilsvarer 10 g sukker ,og 5 sukkerbiter om du drikker den lille kartongen!
– I en YT restitusjonsdrikk er det 4 g sukker per 100 g,
altså over 13 g sukker i en drikke, nesten 7 sukkerbiter!
-Coca cola er noe de fleste av oss vet at ikke er spesielt sunt, men at en flaske på 0,5 l inneholder hele 16,5 sukkerbiter kommer kanskje som et sjokk?
– Sweet and Sour saus innholder 26 g sukker per 100 g,
hele 13 sukkerbiter per porsjon!!
– All bran regular inneholder 20 g sukker per 100 g,
en liten porsjon på 30 g innholder da 3 sukkerbiter.
– Kesam vanilje innholder 5 g sukker per hundre 100,
en boks innholder hele 7 og 1/2 sukkerbiter!
-Polarbrød inneholder 4 g sukker per 100 g,
det vil si at 2 sukkerbiter i et polarbrød.

Om du ønsker å passe på sukkermengden du får i deg, må du være oppmerksom på at light produkter ofte er tilført sukker. Når fettmengden reduseres tilsettes ofte ekstra med sukker for å beholde en god smak.

Mitt tips er å se på næringsinnholdet når du kjøper en matvare.
Ingredienslisten er satt opp slik at ingrediensen matvaren innholder mest av kommer først. Står sukker høyt på ingredienslisten vil det si at matvaren inneholder mye sukker, se da gjerne om du finner et bedre alternativ.

Nå mener jeg absolutt ikke at vi skal bli fanatiske, men ønsker å gjøre dere oppmerksom på realiteten. Veldig mange blir sjokkert over hvor mye sukker som blir puttet i en rekke matvarer og hvor mye sukker vi egentlig får i oss daglig.
Selv er jeg fan av det sunne og det usunne i en salig blanding, og lever sunt og nok så sukkerfritt i hverdagen for så å skeie ordentlig ut i helgen.
Jeg mener ikke at vi skal unngå å spise sukker, det kan trygt spises, men ikke hele tiden.

Unngå de skjulte sukkerbombene,
bli bevist på hva du putter i deg :grin:

Kristine ♥

24 kommentarer
    1. Trine RJ:
      Flott at det er flere som intereserer seg for dette. Det er et tema som ofte blir hysjet litt ned, i og med at matvarer som reklameres sunne ofte ikke er så sunne.

      1 sukkerbit veier ca 2 gram.
      1 ss tilsvarer ca 20 g
      Håper du ble litt klokere 🙂

    2. Hei.
      Sukker, og andre skjulte ingredienser i mat, er jeg interessert i
      Det jeg lurer på er hvilke mål du regner med i oversiketen din. Hvor mange gram er 1 ss syltetøy og ketsjup? Og hva veier en sukkerbit? Jeg har nemlig litt trøbbel med å regne meg tilbake til det du oppgir som innhold pr 100 g når jeg tar utgangspunkt i at standariserte mål er at 1ss sukker = 15 g.
      Hadde tenkt å ta utgangspunkt i din liste i en undervisningstime, men da må jeg kunne svare på spørsmålene som kommer 😉

    3. Oii, jeg er klar over de fleste, og ingen får meg til å slutte å spise ketchup.. Men Sweet and Sour saus?? I had no idea at det var SÅ ille. Jeg spiser det hele tiden. YT Res. drakk jeg også ofte før.. Ikke tilbake til den, nei 🙂 Hehe.
      Thank U!

    4. Hehe, ja, det er deilig 😉 Jeg er født søtmoms jeg også, men vips – med et blodsukkerstabilt kosthold, så er det helt borte 😉 Hihi. Bake er superkos! Elsker oppskriftene dine, at de er sunne og gode 😉

    5. Marit:
      Det hørtes jo helt fantastisk ut!
      Jeg er født søtmoms. Godt jeg er glad i å bake, ellers hadde jeg levd på godis;)

    6. Hehe, men det er viktig å kose seg og unne seg med det man vil 😉 Jeg har aldri søtsug etter at jeg har skiftet kosthold nå, så jeg har ikke behov for det 😉 Jeg tåler det heller ikke, så det er jo like greit, hehe. Er svært sensitiv for karbohydrater, reagerer tvert.

    7. Marit:
      Oj!Jeg tror faktisk ikke jeg hadde klart å kutte det helt ut. Jeg gleder meg til helgen og helgegodiset mitt 🙂

    8. Det er helt drøyt hvor mye sukker de putter i alt. Det er så utrolig synd! Jeg har kuttet helt ut sukker, og jeg elsker det 😉

    9. Haha – du listet opp min favoritt ting.. Litagoen og sweet and sour 😉 Noen tips til en sunnere “saus” ?
      Liker bloggen din Kristine, mange gode oppskrifter 🙂 Keep up the good work 🙂

    10. Det er stor forksjell på Northug og oss “vanlige” mennesker som holder oss til en times trening om dagen. Sukker er et gift stoff og er alt annet enn bra for kroppen vår, vi presterer ikke bedre med sukker! Det er også mye kalorier i sukker og noe vi slettes ikke trenger etter trening. Ta heller en proteinshake og en banan og slipp alle de usunne tilsetningstoffene og sukkeret.

    11. Du kan ikke si at de dytter inn, det er ikke snakk om så forferdelige store mengder, toppidrettsutøvere har behov for det. Hvordan tror du at Petter Northug klarer å prestere så bra da? Jeg har hørt at han står opp om natten og drikker sportsdrikker med sukker!

    12. Sukker er helt unødvendig. Jeg boikotter Yt og har aldri smakt det, å tilsette sukker i en restutisjonsdrikk er tull og tøys. Alle med respekt for sin egen kropp, dytter ikke inn sukker etter endt treningsøkt!

    13. Olympia-toppen ambefaler så raskt restitusjon som mulig helst innenfor 30 min etter avsluttet trening for at man skal prestere best mulig til neste gang! Sjokomelk med den karbohydrat mengden er veldig god restitusjons drikk! Matvarer/drikker med høy Glykemisk indeks er best under og rett etter trening!

    14. Du sier det er 7 sukkerbiter i YT restitusjondrikk, men det må da være en grunn til at olympia-toppen anbefaler å drikke den etter aktivitet?
      Det er energi i sukker, og vi trenger faktisk energi fra flere ulike kilder!
      Hvis du tenker på hvor mye usunt mange spiser, så er ikke YT så værst alt i alt, så syns ikke du skal sette det i ett dårlig lys!

    15. Takk for flott innlegg; du er en fantastisk inspirasjon og godt forbilde 🙂 Jeg lever også “sukkerfritt” man til torsdag+søn og koser meg fre+lør. Men hvor mye godteri og usunn mat er OK? føler jeg spiser så mye 😛 Hvor mye unner du deg?

    16. Jeg er 100% for å kutte ut alt sukker i hverdagen og heller unne seg litt godteri eller kake en sjelden gang. Jeg mener derimot at å kutte ut alle karbohydrater fra kosten ikke nødvendigvis er riktifg for alle, slik det foreslås over. Selv lever jeg på et 90% vegansk kosthold og får dermed i meg en del karbohydrater. Jeg passer derimot på å få i meg både nok proteiner og nok fett, og jeg har aldri følt meg bedre!! Noe av det henger helt klart fast i det at man reduserer både klimagasser og lidelser ved å spise et slikt kosthold. Jeg synes det er viktig å fremheve viktigheten av et bærekraftig kosthold ettersom det er noe de aller fleste ikke tenker på. Husdyrhold i landbruket bidrar 40% mer til global oppvarming enn alle transportformer kombinert. Kortreist mat er supert, men å redusere animalske produkter i kosten er enda bedre! Det sies jo at de sunneste menneskene med minst sykdom spiser lite kjøtt. Det er derimot mye motstridende beviser i forhold til animalsk fett og proteiner, og det er noe jeg aldri tror vi blir enige om. Ville bare dele noen tanker og håper ikke at folk ser på meg som belærende – det er ikke hensikten i det hele tatt!

    17. Fin artikkel!
      Er jo så mange som tror at en sunn lunch kan bestå av en god morgen yoghurt! Den er jo også full av sukker!
      Disse speltlompene (Buer) som du pleier å bruke, er det sukker i dem?
      Prøver nemlig å nærmest kvitte meg med alt sukker:)

    18. Hei! Det ser ut som du har fått øynene opp for lavkarbokost. Det er bra! Kroppen trenger faktisk ikke å innta karbohydrater utenfra. Alt av karbohydrater brytes ned til glukose som hemmer fettforbrenning, øker insulinnivået, gir ustabilt blodsukker og stimulerer til fettlagring i cellene. Hjernen og enkelte andre celler trenger bittelitt glukose, men kroppen bryter selv ned proteiner til det som trengs av glukose dersom man ikke inntar karbohydrater gjennom kosten.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg