Raw bæris kake

Etter å ha lest ‘Salig Blanding’ som jeg har skrevet om her, har jeg gledet meg til å prøve ut flere av oppskriftene.
Denne oppskriften er inspirert av boken. Jeg bruker aldri en fast oppskrift og lager alltid min egen vri, slik at denne kaken er et resultat av flere av oppskriftene i boken, samt min egen fantasi.
Det var en real suksess. Kaken både så nydelig ut og smakte fantastisk.
Kaken er raw og full av sunne nærinsgstoffer og supermat.
Denne må prøves!

Raw og sunn bringebæris kake

Bunn
8 stk dadler
1 dl makedemianøtter eller andre nøtter
2 ss raw cacaopulver
1 ss yaconsirup
4 dråper stevia english toffee

Bringebærfyll
3 dl frosne bringebær
1/2 dl kokosmelk
1 dl cashewnøtter
3 ss kokosolje
1 ss yaconsirup
6 dråper stevia vanilje

Bærtopping
1 dl frosne bringebær
2 dl frosne jordbær
1/2 ts økologisk vaniljepulver
1 ss sitronsaft
4 dråper stevia vanilje

Start med bunnen. Miks alle ingrediensene godt sammen i en foodprosessor. Deigen skal være godt blandet sammen, men kan godt være litt grov slik at nøttene gir en crunchy feeling. Press massen utover en bakepapirkleddform og sett i fryseren mens du lager fyllet.
Tin bringebærene i noen minutter slik at de ikke er sten harde. Miks de i en foodprosessor til en jevn masse. Smelt kokosoljen og ha den over bærene, miks godt. Tilsett resten av ingrediensene og miks til massen er helt jevn. Hell fyllet over bunnen og sett i fryseren i 10 minutter.
Til toppingen tiner du bærene til de nesten er helt myke. Miks så alle ingrediensene godt sammen i foodprosessoren og hell over kaken. Sett i fryseren i minimum en time.

Du kan oppbevare kaken en ukes tid i fryseren.
Om du har kaken i fryseren i lenger enn en time, må du ta den opp en halv time før den skal spises slik at den blir litt mykere.
Server gjerne med noen oppdelte jordbær, kakaonibs og cashewnøtter.

Raw cacaopulver, stevia vanilje, stevia english toffee, yaconsirup, kokosolje, kakaonibs og økologisk vaniljepulver har jeg kjøpt på iHerb. Her får du det til en brøkdel av prisen enn det du betaler på helsekosten i Norge.
Bruker du koden OKE701 får du i tillegg 5 $ i rabatt på din første bestilling.

Håper det smaker :grin:
Kristine ♥

11 kommentarer

Siste innlegg