Krydderkake, sunn og god

Tusen hjertelig takk for alle fantastiske ord.
Dere har ført til flere tårer, men dette er tårer av glede ♥
Jeg sender hver og en av dere en kjempe stor og god klem.
Tiden leger alle sår og jeg tar en dag av gangen.
I dag har jeg et stort smil om munnen, det finnes mange flere muligheter enn problemer.


Jeg har selvfølgelig bakt litt igjen.
Baking er terapi for skjelen.
Det ble en kjempe god krydderkake.
Mager, proteinrik, sukkerfri og så og si uten karbohydrater.
Nyt!


Sunn krydderkake

Kake
40 g mandelmel
20 g bakepro
10 g hi-maiz
50 g skurin
100 g skyr naturell
2 egg
2 hvitter
1 dl soya melk eller annen væske
1 ts bakepulver
1 ts kanel
1/2 ts kardemomme
1/4 ts revet ingefær

Glasur
1 boks pphiladelphia light
100 g skyr naturell
150 g skurinmelis
6 dråper stevia vanilje (kan sløyfes)
1 gelatinplate
1 ss kokende vann
1 ss sitronsaft (kan sløyfes)

Bland sammen mandelmel, bakepro, hi-maiz, sukrin, bakepulver og krydderet. Tilsett så de to hele eggene og skyr, bland godt.
Stivpisk de to eggehvitene.
Rør deigen forsiktig inn i de stivpiskede eggehvitene.
Ha over i en form og stek på 180 grader i 35 -40 minutter.
Avkjøl kaken.

Bløtlegg gelatinplaten i kaldt vann i 5 minutter. Smelt den så i det kokende vannet.
Miks sammen philadelphia, skyr, sukrinmelis, stevia og sitronsaft. Bland så i den smeltede gelatinplaten.
Ha glasuren over den avkjølte kaken og sett kaldt en times tid.


Jeg serverte kaken med litt bringebær, blåbær og hakket sukkerfri hvitsjokolade.
Nydelig.

Nå skal jeg ut på vift med mine kjære, ta meg et glass vin og kose meg mens jeg tenker på dette sitatet fra Aina.
‘Enyone who thinks that sunshine is pure happiness, has never danced in the rain.’

Riktig god helg og takk for at dere er så fantastiske :grin:
Kristine ♥


16 kommentarer
    1. Hadde den bare vært uten melk! Jeg får lage den når den allergiske kjæresten min ikke er hjemme 😛

    2. Hei!
      lurer på om du har noe forslag til hva en kan bruke som erstattning for bake pro? jeg tåler ikke laktose og uheldigvis er det melk i bake pro..

    3. Jeg mener slett ikke å være ubehøvlet, men når du skriver skurin i oppskriften skal vi lese sukrin ikke sant?

    4. godt å høre noen ord fra igjen deg, Kristine 🙂
      jeg er mektig imponert over hvordan du klarer å produsere den kaka der gang på gang med vellykket resultat. jeg har prøvd to ganger, og det har blitt like mislykka begge gangene =P bare flate og deigete kaker som har havnet på mine kakefat 😉 når du skriver “2 egg, 2 hvitter”, da er det snakk om totalt fire egg, stemmer det? hvorav to av dem er uten plomme?

    5. Åååhh, krydderkake er noe av det beste jeg vet! Takk for fin oppskrift! <3
      Baking er terapi for sjelen, ja 🙂 So keep it going!
      Lykke til videre med vanskelige omstendigheter. Du vet, det er motgang, nedturer og vonde tider en lærer av, vokser og utvikler seg på - og som gjør en til et bedre menneske.. Det først når man møter motgang og vanskeligheter at en ser og lærer hva som egentlig er viktig i livet og som betyr noe!
      Da jeg var syk, var mat, trening og spising det eneste som strømmet rundt i hodet mitt! Nå, når jeg er frisk, ser jeg at det faktisk ikke betyr noen ting! - Det er først nå, når jeg ikke bryr meg lenger, gir faen i kalorier og spiser akkurat det jeg har lyst på, at jeg faktisk er blitt et harmonisk og lykkelig menneske 😉
      Stå på, Kristine! Du kommer deg gjennom denne vonde tiden! Ta den tiden du trenger og slapp av - i kropp og sjel! Ikke føl noe press overfor oss blogglesere iallfall! Bloggen er ikke første pri i livet ditt, og det har vi alle full forståelse for! Klemmer og varme tanker sendes deg <3

    6. Jeg har tenkt på krydderkake i hele dag!!! Tusen takk for oppskrift, denne blir lørdagskoseen!
      Håper det går bedre med deg:-)

    7. Du har så mange bra oppskrifter, Kristine! Kan du ikke vær så snill og lage/gi ut et oppskrifthefte? Slik som Kristine Weber. Det syns jeg ! 🙂

    8. Så godt at du føler deg bedre!:) Du sprer glede for mange andre gjennom bloggen din! Stå på! Beundongsverdig at du er kan skrive om både opp – og nedturer! GOD LØRDAG! 🙂

    9. Utrolig fint å få en lyd i fra deg eller derimot ett blogg innlegg.
      Du får kose deg masse med dine kjære og tenke positivt, kjære og nære er meget godt å kunne ha.

    10. Søte Kristine..
      Ønsker deg alt godt.. Jeg håper du kommer sterkere igjennom hva end det så er, du
      skal igjennom 🙂
      Knus!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg