Helsefrikens sjokoladeis

Supersunn sjokoladeis :grin:
Perfekt på lange, varme sommerdager.
her får du en kjempe god og sunn sjokoladeis, full av næringsstoffer.

Helsefrikens sjokoladeis
40 g bløtlagte cashewnøtter
1 ss kokosolje
1 ss rått kakaopulver, eller annet kakaopulver
1 ss carobpulver
20 g sjokoladeprotein
100 g skyr naturell
1 ts yaconsirup
2 dråper stevia english toffee
Bittelitt Himalaya salt
1 dl skummet melk

Kjær nøttene i en mikser til de er blitt finkuttet.
Ha i smeltet kokosolje, stevia, yaconsirup, sjokoladeprotein og kakao og kjør raskt.
Ha i litt melk mens mikseren kjører, spe på med mer melk gradvis.
Kjør massen til den er jevnt blandet.
Ha isen i en boks og sett i fryseren, bruk gjerne en ismaskin om du har det.
Rør om hver halvtime.
Sjokoladeisen er ferdig etter tre timer.
Isen kan gjerne stå lenger i fryseren, bare husk at du må sette den i romtemperatur ca 20 minutter før den skal spises.




Flere av ingrediensene i denne sjokoladeisen står på supermatlisten.
Det er altså ingredienser som inneholder svært mange gode næringsstoffer og som er ekstremt gunstig for helsen vår.
Her er en liten forklaring på superingrediensene.

Rå kakao innholder mye jern, magnesium, vitaminer, krom og sink. I forhold til vekt inneholder kakao mer antioksidanter enn rødvin, blåbær, acai, grapefrukt og gojibær til sammen!
Kakaoen innholder også flere stoffer som øker lykkefølelsen, den essensielle aminosyren fenylalanin og anandamide.

Sukkeret i yaconsirupen tas ikke opp i kroppen, og lar seg ikke fordøye. Den innholder også betydelige menger kalium og antioksidanter.
Sirupen skal også bedre fordøyelsen og har positiv effekt på tarmfloraen i tarmen.

Steiva er en svært søt sør-amerikansk urt, som verken inneholder sukker eller kalorier. Det er egnet som søtningsmiddel for alle, spesielt for dem som reagerer på eller som ikke tåler sukker. Stevia er 200 -300 ganger søtere enn vanlig hvitt sukker men gir ingen glymeisk respons.

Himalaya salt gjenoppretter energien i kroppen og regulerer syre og basenivået, og kan brukes som mineraltilskudd.
Saltet innholder alle mineraler og sporstoffer som cellene i kroppen innholder.

Carobpulver er en kakao erstatter og har mindre oppkvikkende effekt enn kakao, samtidig som det er søtere.
Pulveret har naturlig lavt fettinnhold og har ingen stimulerende stoffer (i motsetning til kakao som innholder flere stimulerende stoffer). Carob innholder mange viktige næringsemner, blant annet mye Vitamin B1 og B2, vitamin A, kalsium, magnesium, jern, magmaen, krom og kopper. Carobpulveret innholder dessuten 8 % protein, og 3 ganger så mye kalsium som kakao, en tredjedel mindre kalorier og 17 ganger mindre fett.

Kokosolje innholder stort sett mettet fett, og da de mellomlange fettsyrene som nyere forskning viser er veldig bra for oss.  Oljen har vist seg å senke det farlige kolesterolet, samt øke det gode kolesterolet, samtidig som det styrker immunforsvaret, reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer og ri langvarig energi og metthetsfølelse.
Velg en økologisk og gjerne extra virgin variant.

Alle disse ingrediensen har jeg kjøpt på iHerb, da det er mye billigere enn å kjøpe de på helsekosten.
Bruker du koden OEK701 får du dessuten 5 $ i rabatt på din første bestilling.

Riktig god sunn is-sommer.
Kristine ♥

38 kommentarer
    1. Malin:
      Helt i orden at du synes det. Jeg spiser normalt for meg og har mange som synes jeg spiser noramlt. Jeg har vist flere ganger har at jeg tar meg en is i ny og ne. Og jeg nyter den virkelig 🙂 Sukker er opprinnelig et giftstoff for kroppen vår og det er ikke noe jeg ønsker å gi den masse av daglig. En sunn og god oppskrift man kan nyte hver dag, setter jeg pris på.

    2. I:
      Å, nei. To I?er blir en for mye! Nå må jeg se på ip-adressen da. Må vite hvem som er orginal I og hvem som er ny I. Hehe? Dette ble komplisert 😉 Du trenger ikke alle ingrediensene. Du kan bare bruke det du har. Bruk vanlig salt, honning, stevia kan droppes og tilsett litt ekstra kakao istedenfor kakao. Jeg har også laget denne med en banan i. Enda bedre 😀

    3. Synstes det er dumt av deg å skrive sånn som “riktig god-sunn is-sommer.” Er man ikke sunn da om man unner seg en softis med sjokoladestrø, eller 2 kuler med fløteis? Det er DET som er normalt, ikke skaffe seg masse spesial produkter for så å lage en “sunnere” vri. Skjønner at du ønsker det. Men tenk på hvordan du fremstiller ting her på bloggen, da det er mange som fort kan sammenligne seg med deg, og tenke at de ikke er snne om de ikke kjøper haus av sukkring, stevia og alle de rare produktene som flesteparten ikke har hørt om før. Ha et normalt sunt kosthold med varer som man kan kjøpe i dagligvare butikken, så er det fint rom for utskeielser å da mener jeg ikke i form av sjokolade med kunstig søtning. Du har selv hatt spiseforstyrrelse, rart du ikke skjønner hvor lett dette påvirker andre. Folk trenger ikke føle seg ille fordi de kjøper seg en pose potetgull, eller tar seg en stor softis på en varm sommerdag. Men trenger ikke lowcarb, low fat produkter osv. SPIS NORMALT!

    4. Plutselig en til her som kaller seg “I” – Vel, dette er “ekte” I, trofast boggleser! 😉
      Isen så himmelsk ut! Mmmm! Flott oppskrift! Bare synd jeg ikke har råd til å kjøpe alle de fantastiske ingrediensene du benytter deg av!! ;-(
      Hva kan man bruke i stedet for Yaconsirup, Stevia og Carobpulver? Kan Himalayasalt erstattes med vanlig salt/Seltin?
      Til den andre I:
      Jeg ville aldri kjørt en kardioøkt før styrketrening! Ikke etterpå heller, for den saks skyld. Det er mye mer hensiktsmessig og gunstig for kroppen, og ikke minst for utbyttet/resultatet, å dele opp cardio- og styrketrening i separate økter. Å kjøre såkalte kombiøkter gir helt motstridende signaler til kroppen! Den blir stresset og “forvirret,” og usikker på hvilke signaler og hormoner den skal “lytte til” og tilfredsstille. – Konsekvensen er dårligere utbytte, og mindre effekt, av både kardio- og styrketreningen, samt økten i sin helhet. Treningskvaliteten blir rett og slett dårligere. Separate økter anbefales derfor på det sterkeste; Tiden og energien som investeres i trening vil da bli betraktelig mer verdt! 😉

    5. kornetten:
      Jeg har aldri prøvd stevia pulver, kun flytende.
      Jeg er stor fornøyd med flytende, de finnes i så mange forskjellige smaker 🙂

    6. Trening, kosthold, helse og mat:
      Ja, bare dekk dem med vann en times tid. Det er ikke nødvendig, men de bløtlagte nøttene får mer kremkonsistens enn de som ikke er det 🙂

    7. Karoline:
      Det er ikke så mange hokus-pokus ingredienser her. Så lenge du har nøtter, kakaopulver, sjokoladeprotein og skyr /kesam så kommer du langt. Det andre kan man tilsette om man har 🙂

      Oppussing trengs det masse hjelp til 😉

    8. NN:
      Det kan jeg gjøre. Skal finne det til deg i løpet av dagen. I mellomtiden kan du lese blant annet Supermat av Trine Berge David Sandoval bok om supermat. Her ligger det flere referanser til forskning på akkurat dette 🙂

    9. Ida:
      Denne kaken ser veldig bra ut. Om du vil gjøre den helt sunn kan du for eksempel bytte ut hvetemel med mandelmel eller speltmel 🙂

    10. I:
      Koselig å høre I.
      Komisk nok blir jeg glad av å høre på mine egne tanker av og til 😉
      Pasion4baking har så utrolig mange gode oppskrifter! Mmm. Jeg har aldri prøvd disse kjeksene, men har tenkt på det. Problemet er at jeg er ikke så flink til å følge oppskrifter, jeg liker å gjøre min egen greie 😉

      Angående kardio. Vi er jo alle veldig forskjellige og må finne vår egen “greie”.
      Børge Fagerli sa så fint at å trene styrke og kondisjon i samme økt blir litt som å kjøre en bil og å tråkke inne gassen og bremsen samtidig – du kommer ingen vei. Det gir veldig motstridende signaler. Noe jeg sier meg enig i. Om du absolutt må trene det i samme økt ville jeg tatt kondisjonstreningen etter styrke, slik at du har mest energi til styrkedelen. Men det er nå min mening 🙂

    11. Dette hørtes helt nydelig ut. Må bare få meg til å kjøpe de ulike ingrediensene før jeg prøver meg p å denne oppskriften. Det er kanskje litt lurt 🙂 Hehe. Ha en fortsatt fin kveld, Kristine!
      Si ifra hvis du trenger hjelp til oppussing da 😀

    12. Kan du vise til den forskningen du sier skal ha påvist at disse ingrediensene er bra for oss?
      🙂

    13. Hei!
      Jeg lagde denne kaken idag, men er usikker på om den egentlig er så sunn, siden den inneholder hvetemel! Hva er din mening?
      Elsker bloggen din<3 Leser mange ganger til dagen!!!
      3 egg
      2 dl Sukrin
      1 dl hvetemel
      ½ dl FiberFin (kan erstattes med hvetemel)
      ½ ts bakepulver
      ½ dl kakaopulver
      2 ts vaniljesukker
      ¼ ts salt
      3 dl (1 beger) Kesam Mager
      revet skall av 1 stk. appelsin eller lime (valgfritt)

    14. Så deilig !
      Jeg blir glad av å lese bloggen din, for den er så utrolig lysbetont! Den speiler vel
      humøret ditt rett gjennom 🙂 🙂
      Har du prøvd å lage disse kjeksene noengang? :
      http://www.passionforbaking.com/blog/2011/06/29/chocolate-mousse-cookies/
      Fantastisk og sunt snacks til en sjokoladeelsker som meg hvertfall! 😀
      PS: Hva vet du om kardio før og etter styrketrening? Jeg foretrekker å ha
      kondisjonstrening før styrkeøkt, men i dag ble det etter. Jeg hadde tung beintrening,
      deretter rolig langkjør. Mulig jeg har gitt kroppen litt miksede signaler om å bygge
      opp muskler, for så å bryte dem ned. Ikke vet jeg ?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg