Enkel og sunn is

I et desperat forsøk på å få frem sommerfølelsen i det ellers så grå søndagsværet smalt jeg sammen en iskake.
Sukkerfri, lavkarbo, proteinrik og veldig god.  


Sunn og deilig is

3 dl kremfløte
3 dl skyr naturell eller mager kesam
100 g sukrin
1 egg
4 dråper stevia vanilje eller vaniljeesens
100 g blåbær, kan sløyfes

Visp egg og sukrin til eggdosis.
Pisk kremfløten til krem.
Bland sammen skyr og eggdosis. Ha i stevia.
Rør skyr- og eggblandingen forsiktig inn i kremen.
Ha isen i en form, jeg brukte en vanlig rund kakeform og strø over blåbær.
Du kan gjerne bruke andre bær eller tilsette annen smak som sjokoladebiter, sjokoladepulver eller lignende.
Sett i fryseren i minimum 2 timer.
Isen holder seg i fryseren i flere uker.
Om du har den lengre i fryseren enn to timer må den tas opp og tine i 20 -30 minutter før den serveres.

Jeg serverte med oppskjært jordbær og raspet sukkerfri sjokolade.
Mmmm, sommerfølelse.

Ellers så har jeg jobbet mot meg selv i dag.
Jeg er oftest bestevenn med min egen kropp og lytter til dens ord, men i dag ble det totalt krasj.
Formen har vært veldig skrall. Jeg har vært så sliten at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg, samtidig som jeg har vært fylt med en uro som gjør at jeg ikke klarer å sitte stille. I ren frustrasjon tok jeg en løpetur på møllen og la en mil bak meg. 53 minutter brukte jeg, hvorav 5 minutter var oppvarming med gange. Tiden var bra, men ikke resultatet!
Tro meg, nå blir jeg straffet med enorm hodepine, skjelvende hender og knelende ben.
Nå teller jeg sekunder til jeg er ferdig på jobb og hodet får truffet puten.
En lærer av de feilene en gjør…forhåpentligvis.

Ha en flott søndagskveld  :grin:
Kristine ♥

34 kommentarer
    1. Helene:
      Så herlig at isoppskriften falt i smak 🙂
      Jeg tipper den blir enda bedre i maskin. Skulle gjerne hatt en slik maskin selv.

    2. Den ble supergod! ;D Takk.
      Gleder meg til å prøve i ismaskin, fikk den i går, men hadde ikke tolmodighet til å vente med å lage denne! Hehe.

    3. Tusen takk for råd og raskt svar, skal prøve dette igjen- gir ikke opp så lett 🙂

    4. Mimi:
      Jeg har ikke ismaskin, men skulle gjerne hatt det.
      Eggehvite er for å gjøre den mer fluffy.
      Du må røre ofte i isen, ellers vil den krystallisere seg. Rør minimum hver halvtime, gjerne oftere 🙂

    5. Hei hei:)
      Jeg har igjen kost meg med bloggen din og prøvd å følge nok en oppskrift- sunn is 🙂 Men isen ble veldig hard, og litt krystalisert. Har du noen tips? Har du prøvd ismaskin? Hvis ja, hva anbefaler du? Hvorfor har du eggehvite også?
      Ha en super kveld!

    6. Det har da ikke noe med for dumt å gjøre. Det er mer dumt å konstant presse seg, til tross for at kroppen prøver i å si ifra at du skal ta det med ro. Og i en av de nyeste innleggene legger du ut om at sier kroppen ifra, så tar du det rolig i 1-2! Altså, kroppen din trenger tydeligvis mer restitusjon enn 1-2 dager. Du går på smell etter smell, og tror at det holder med et par dager?
      Ta meg, når jeg sleit med beinhinnebetennelse, tok det LANG tid før jeg begynte å gå skikkelig, flere måneder, det kunne gått mye fortere hvis jeg hadde tatt det på alvor når jeg først oppdaget det..
      Med det problemet under beina (eller hælen kanskje?) så begynte jeg sakte men sikkert etter en ukes tid, men lot det gå litt over en uke til før jeg virkelig begynte å belaste det igjen. Du kan ikke bare sitte der etter en skikkelig smell og tenke “Jeg må begynne å trene igjen så fort som mulig, uff, får noia her jeg sitter uten å trene,. Greit, 1-2 dager, det bør holde”. Det er den holdningen du må legge av deg, hvis du vil ha en kropp som varer i mange år til. Jeg lærte å høre på kroppen min etter den første gangen, du har hatt mange smell, og har enda ikke lært?
      Man har bare en kropp, du får ikke byttet den ut hvis noe går galt, så ta godt vare på den, Kristine.

    7. Stine:
      Det er den samme som sier det samme igjen og igjen. Om han/hun, utifra det lille jeg deler på bloggen kan dømme livet mitt, må personen gjerne få lov til det. Dette er mennesker som ikke kjenner meg i det hele tatt og det blir for dumt at de vet “alt” om hvordan jeg lever 🙂

    8. Trangsynte? Det er vel mer det at 98% av leserene her går rundt med skylapper, og ikke ser noe galt i det Kristine gjør, uansett hva det er.

    9. Må bare si at jeg er sjokkert over noen av de som kommeterer over her. at folk kan være å frekke, og ikke minst trangsynte!!. Håper du ikke bryr deg om de kommentarene, Kristine!

    10. karoline:
      Rått kakaopulver kan brukes på samme måte som vanlig kakaopulver 🙂 Det kan brukes i smootihe, i kaker, blandes med skyr/kesam i grøt, osv.

    11. itstraining:
      Jeg lytter oftest til kroppen min og tar en hviledag når jeg trenger det, men i går var det utrolig deilig å få ut litt frustrasjon. En god natts søvn gjorde susen og jeg våknet med masse energi 🙂
      Ha en flott uke.

    12. Avisleser:
      Takk for at du gav meg informasjonen, det er greit å vite 🙂
      jeg tror ikke denne personen har lest bloggen, nei. Jeg trener og får mye glede ut av treningen, ja, men spise kan jeg også 🙂

    13. I papirutgaven, ja 🙂 Ja, det ble nesten litt ironisk da bloggen på ingen måte kan sies å bygge under såkalt “fravær av kosthold”. Vinklingen i artikkelen var at mange har utviklet et ekstremt forhold til kosthold (du bør lese den), men jeg tror ikke de som har referert til din blogg kan ha gjort så mye mer enn å lese tittelen på bloggen og deler av et innlegg.. Ikke så mye å bry seg om egentlig, men tenkte kanskje du ville vite det 🙂

    14. Avisleser:
      Det viste jeg ikke, takk for informasjonen 🙂
      Jeg regner med at det var avis-utgaven?

      Fraværet av mitt kosthold? Hehe… Det passet jo perfekt til meg som er matvrak deluxe. Setningen er tatt veldig ut av sammenheng.
      Jeg er glad i å trene og det gir meg enormt mye, men jeg er tilgjengled ekstremt glad i mat 🙂

    15. Heisann,
      Bare lurte på om du var klar over at det ble referert til bloggen din i lørdagen DN? I en artikkel med navnet “Sykt sunn”. Synes du kom litt urettferdig ut: “Nettet flommer over at diettips, bekjennelser og livstilssråd. Bloggeren “Displine your Dedication” skriver om fraværet av sitt kosthold: “Denne uken har jeg kun trent på tom mage, og det fungerer veldig bra for meg.”

    16. jeg husker ikke helt, men det var å møte k og faktisk se hvordan hun er og lever. Det er lett å være tøff bak en pcskjerm.

    17. Fyller du hele dråpe pinnen med stevia, eller bare 4 små dråper? Syns ofte at smaken av for mye stevia blir pyton!

    18. det blir for dumt at du jolene skal lese bloggen til K og hver gang hun gjør en liten feil skal du skjenne på denne. Hun skal ha kreds for at hun er ærlig til tross for slike “tøffinger” som deg. Du turte ikke ta utfordringen til K så det er tydelig at du er tøff over nettet og ikke ellers. ta deg sammen.

    19. KOmisk at det er det negative de henger seg opp og slik er det alltid. Det blir for dumt og kun kommentere det negaitve. Vi gjør alle feil og slik er det.
      Bry deg om deg selv og ikke om alle andre.

    20. Nei, men betyr det at man ikke har noen rett til å utrykke seg? Jeg blir bekymret når jeg ser hvordan Kristine holder på, og føler at jeg må si hva jeg mener om saken. Og det handler ikke om å være bedreviter, men bare å påpeke hvordan ting er. Det er ikke bare jeg som har fått opp øynene, til og med folk som har gått rundt med skylapper når det gjelder Kristine, og forsvart henne uansett har begynt å se ting på en annen måte, og er med andre ord enige i det jeg skriver.
      Det går til et visst punkt, og jeg er bekymret, ikke bare for den fysiske helsen, men også for den psykiske. Jeg klarer ikke bare å skru av det jeg blir bekymret, som man slår av og på et lys med en lysbryter, det er ikke sånn det fungerer. Jeg har noen rundt meg, som også gjør ting, og også en som spiser altfor lite, de får også høre hvor landet ligger. Jeg formulerer meg saklig, men likevel alvorlig, for man skal faktisk tenke over at man har kun et liv, og det skal man passe veldig godt på. Så, det er bare å fortsette å forsvare Kristine, men tenk over hva det er du faktisk forsvarer.

    21. Jeg synes det er morsomt at du alltid skal være bedreviteren Jolene, men det er ingen som bryr seg!
      It’s not your life 🙂

    22. Det blir jo feil å skrive “enjoy doing nothing”, alle har gått av å gjøre noe, men alt med moderasjon, og lære seg når man skal høre på kroppen, noe Kristine ikke har lært etter så mange “smell” hun har gått på. Men skremmende er det, der har du helt rett.

    23. Jeg synes rett og slett det er skremmende (og merkelig) at du verken ser eller kjenner dine egne begrensninger! Du driver rovdrift på kroppen din! – Jeg sier det overhodet ikke for å være slem eller liknende, jeg sier det fordi det sant og fordi det er vondt å se ;-(
      Hvem vet hvor lenge det går – før det rett og slett er for sent, og kroppen din går på en skikkelig smell? Du tar ikke hensyn til kroppens såre signaler, du har presset den knallhardt i mange år..! Tenker du ikke på at kroppen din skal du bære med deg i maaange år til – forhåpentigvis!? Ser du ikke at en dag kan det bare si stopp, og det altfor tidlig!? Du må TA DET ROLIG, Kristine! Hvorfor presser du deg så hardt når det bare tærer på deg enda mer og kroppen skralter i stedet for å være fornøyd og frisk i en alder av bare 21 år!? Jeg blir rett og slett nervøs og redd av å følge din utvikling.. Det går frem og tilbake, opp og ned – men du havner likevel i det samme, negative mønsteret – av en eller annen grunn.. Nå må du bruke sunn fornuft, som jeg vet du har, og TVINGE deg selv til å ta det rolig! Trening og sunn kost er bra – men for deg synes det å ha gått altfor langt, så langt at det er destruktivt i stedet for givende og positivt! Huff, det er trist å se, dette… Du må ta vare på deg selv, kjære <3 Du skal jo ikke bli verdensmester i trening, skal du det?! Det finnes da ting i livet som er mye viktigere enn å trene så hardt..?! Take it easy, learn to enjoy doing nothing - and be proud of it! 😉 Ønsker deg bare det beste - og en frisk og sunn kropp og sjel år i MANGE år fremover! 🙂

    24. Det virker jo ikke akkurat som at du lærer av dine feil.Hvor mange smeller må du gå på før du lærer deg det? Når kroppen prøve å si ifra, da hører man. Jeg gjorde feilen av å ikke høre på min egen kropp, det var i 2008, når jeg fikk beinhinnebetennelse, og resultatet var ikke pent. Jeg kunne ikke bruke beinene min skikkelig på flere måneder. Greit nok, jeg holdt meg i form med å bruke ergometersykkelen min , og små turer i et normalt tempo gikk bra, men altfor mye rask belastning og jeg fikk ekstremt vondt.
      Jeg var også uheldig å tråkke litt galt nå i vinter, og hadde vondt under begge beinene, jeg kuttet tvert, tok ingen sjanser på godt over 1 uke, da begynte jeg sakte på den igjen og alt var 100% bra etter ca 1 uke etter det igjen.
      Poenget, slutt å press kroppen din sånn, du kommer til å kollapse en dag. Uff

    25. Hei Kristine! Takk for flott blogg med masse gode oppskrifter 😀 Jeg lurer på, vet du om råkakao-pulver er godt i smoothie med bær+skyr? altså uten kokosmelk og det mange bruker 🙂

    26. Har gått på den smellen selv før. Håper den siste tiden på jobb går fort. Morgendagen blir bra 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg