Nøttekarameller med sjokolade

Disse nydelige nøttekaramellene lagde jeg i går kveld.
Sjokolade, nøtter og karamell, en perfekt sammensetning.
De er enkle å lage, og blir absolutt en favoritt fremmover.
At karamellnøttene i tillegg er sukkerfrie, inneholder få karbohydrater og sunne er en ekstra bonus.

Nøttekarameller med sjokolade
1 håndfull nøtter,
jeg brukte mandler og hasselnøtter
4 ss peanøttsmør,
jeg bruker en økologisk variant uten tilsatt sukker
2 ss yaconsirup
4 dråper stevia english toffee
40 g sukkerfri mørk sjokolade

Stek nøttene raskt i en tørr panne på høy varme slik at de blir sprøe.
Bland sammen peanøttsmør, yaconsirup og stevia og varm dette over vannbad slik at blandingen blir flytende. Rør godt. Avkjøl blandingen noen minutter.
Tilsett nøttene og lag klatter på en bakepapirkledd tallerken. Sett i fryseren et par minutter.
I mellomtiden smelter du sjokoladen.
Om du ønsker kan du lage sunn sjokolade selv av kakaosmør, yaconsirup, kokosolje kakaopulver, litt salt og vaniljepulver.
Topp hver nøttekaramell med sjokolade og sett kaldt til den skal nytes.
Sett de gjerne i fryseren i 10 minutter før de skal spises.
Seigt og fantastisk godt.

Håper det smaker.
Kristine ♥

20 kommentarer
    1. Andre gang jeg lager disse, og jeg elsker de! 🙂
      Vet du forresten næringsinnholdet på de? Og går det fint an å spise en porsjon av dettte alene, uten at det er for galt? :p

    2. Siri:
      Så utrolig koselig å høre at du har flere favoritt oppskrifter her 🙂
      Yavonsirup og stevia har de på de fleste helsekostforetninger. Ellers så er det utrolig lett å kjøpe på Iherb, mye rimeligere enn i Norge også. God helg 🙂

    3. Laget disse i dag, og det var helt nydelige!!! absolutt en ny favoritt fra bloggen din (det begynner å bli mange;) )! og enig om at stevia og yacnsirup ka byttes ut med honning og vaniljeekstrakt, eventuelt agavesirup eller anne sirup, eller litt sirup og litt honning, og kanskje annen kunstig flytende søtning, rett og slett sånn flytende sukkett, selv om jeg egentlig ikke trur det blir like godt. men var overrasket hvor lett det var å få tak i yaconsirup og stevia, bare man orket å bruke litt tid på det 🙂

    4. Frieda:
      Jeg har ikke testet det enda nei, men keso er generelt mer salt enn de norske variantene. Jeg har ikke smakt noen av de andre variantene heller. Håper du har ebdre lykke med de 🙂

    5. Ingvild:
      Så koselig å høre at du synes det 🙂
      Jeg har kjøpt det på Ultra, men de har det også på Ica og Kiwi.

    6. NAM! Det der måå jeg prøve! Elsker nøtter, sjokolade og peanøttsmør, så det kan jo bare ikke gå galt 😀 Hvor kjøper du peanøttsmøret? 🙂

    7. Hei! Følger med på bloggen din, du har så mange bra oppskrifter og tips:) Disse så kjempegode ut! Har ikke klart å finne økologisk peanøttsmør uten sukker da, kjøper du det på iherb?

    8. Hei! Jeg lurte bare på hva du syntes om keso-mellanmålet? Jeg kjøpte det også i Sverige i helgen, men syntes det var fryktelig salt! Er det bare meg? Hvilke andre keso-varianter fra arla liker du best? Hvordan er de med fruktsmak hvis du har prøvd? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg