En litt sunnere sjokoladebombe

Denne kaken lagde jeg til mine gjester i går.
Oppskriften fant jeg i mammas gamle, selvskrevende kokebok.
Sjokoladebomben ble en stor suksess og er allerede nesten spist opp. Beskjeden var at dette var en av de beste kakene jeg noen sinne hadde laget.
Jeg har redusert mengden smør og byttet ut nesten all sukkeret med sukrin, på den måten sparer man flere tusen kalorier.
Det er fortsatt en mektig kake, men husk at det er lov å unne seg selv litt ekstra i blant.

Sjokoladebombe med isfyll

Bunn
1 pakke oreo, 200 g
100 g smør

Mos kjeksen fint.
Jeg gjorde dette ved å ha kjeksen i en pose. Ha så en pose over den første posen og “hakk” med en kjevle.
Smelt smøret og bland med kjeksen.
Fordel blandingen utover en sprinkelform.
Sett kaldt mens du lager sjokoladefyllet.

Sjokoladefyll
110 g mørk sjokolade
0,25 dl fløte
30 g smør
1 dl melis
2 dl sukrinmelis

Varm opp fløten i en kjele.
Ha i smør.
Ta kjelen av platen og ha i hakket sjokolade.
Rør godt og ha i melis.
Fordel sjokoladerøren over bunnen og sett kalt, mens du klargjør isfyllet.

Isfyll
2 liter vaniljeis
1 ts økologisk vaniljepulver, eventuelt vaniljepulver

Vent til isen er myk.
Bland inn vaniljepulver og hakket sjokolade.
Smør utover kaken og sett i fryseren.

Sjokoladeglasur
150 g sjokolade
0,5 dl fløte
1,5 dl sukrinmelis

Til glasuren brukte jeg lys sjokolade fordi jeg synes det er best. Du må gjerne bruke mørk sjokolade om du liker det bedre.
Varm opp fløten og ha i sjokoladen.
La blandingen stå kaldt i minimum en time.
Ha så i sukrinmelis og pisk godt.
Smør utover kaken.

Om kaken ikke skal spises med en gang plasserer du den i fryseren til den skal spises.
Ta den opp i romtemperatur 20 minutter før den skal nytes.

Håper sjokoladebomben faller i smak.
Det gjorde den her :grin:

Kristine ♥

37 kommentarer

Siste innlegg