Healthy cupcakes


Det ble en rask og god økt på rygg og bryst i går.
-Nedtrekk med bredt grep
-Enarms roing
-Omvendt pec deck
-Sittende roing
-Benkpress
-Face pull

Jeg trener aldri benkpress med stang men bruker manualene.
Benkpresstangen virker litt skummel.
I går ble jeg tvunget med på benkpress og jeg følte meg veldig svak!
Jeg strevde som bare det med mine trettifem kilo og klarte så vidt to sett med fem repetisjoner. Her har jeg tydelig forbedringspotensial.
Et lite fleksebilde etter endt økt.

I dag er det hviledag og jeg tar fri fra gymet. 
Jeg tok en rolig gåtur på 50 minutter.
Ellers har jeg kost meg på sofaen og med baking.

Jeg stortrives på kjøkkenet.
I går bakte jeg brownie av den virkelige usunne typen og servert med krem og vaniljeis.
I dag ble det sunne og smakfulle vaniljemuffins med bringebær. 


Vanilje muffins med bringebær
10 muffins

Muffins
1 egg
2 eggehviter
60 g skyr naturell eller mager kesam
6 ss sukrin
15 g pofiber eller fiberfin(tidligere hi-maiz)
10 g jyttemel eller annet mel
20 g mandemel
20 g bakepro
1/2 ts fiberhusk
1/2 ts bakepulver
1 ss yaconsirup
1/2 ts økologisk vaniljepulver
Litt kanel og kardemomme
Ca 100 g bringebær

Frosting
100 g skyr naturell
150 g philadelphia light
3 dl sukrinmelis
Blå konditorfarge, kan sløyfes

Pisk eggedosis av det hele egget og sukrin.
Stivpisk de to eggehvitene. 
Bland de resterende ingrediensene bortsett fra bringebærene, i eggedosisen.
Bland godt. Rør forsiktig deigen inn i de stivpiskede eggehvitene. 
Mos bringebærene. 
Fordel 1 ss røre i 10 muffinsformer. Ha i 1 ts av bringebærmosen i midten av muffinsformene. Topp med resten av røren.
Stek på 175 grader i 15 minutter.
Avkjøl.
Muffinsene smaker godt alene, men er ekstra gode med frosting.

Til frostingen mikser du alle ingrediensene godt sammen.
Jeg brukte en sprøytepose til å pynte muffinsene og strødde over litt rosa strøssel.
Nyt. 

Informasjon om ingrediensene finner du her.

Næringsinnholdet per muffins med frosting:
69 kcal, 8 g protein, 2,5 g fett og 3,5 g karbohydrater.

Magre og kjempe gode muffins.
Sunn og deilig proteinmat.
De falt i smak hos alle og det er faktisk bare en muffins igjen, de ni andre er spist opp allerede.



Nå skal jeg nyte resten av søndag og spise opp den siste muffinsen.
Den kommende uken skal planlegges, det blir nok en hektisk uke med lange dager. 
Ha en fin søndag videre :grin:

Kristine ♥ 

29 kommentarer
    1. I:
      Du fyller deg selv fra topp til tå 🙂
      Vi spiser også delvis med øynene, jeg liker at maten både smaker og ser god ut.
      Koselig å høre. Jeg vil vise at sunn mat er god mat 🙂

    2. Et lite tips til benkpressen om du trener alene, la være å ha på sikringene, slik at du kan ‘slippe’ vektene av på siden om du skulle feile i å fullføre en repetisjon… Så slipper du å knuse brystet 🙂

    3. 35 kg i benk for ei jente som deg er absolutt ikke ille!
      Men seff; jeg vet hvordan det er å trene sammen med noen som løfter over 100 kg liksom! Da føler jeg meg rimelig liten og pinglete ;-P Men sånn er det bare… Jeg får vel bare prøve å bli litt “større,” så klarer jeg også å løfte mer!
      Smør-frostingen så god ut. Du er flink som tenker på det estetiske også! Synes alltid dine retter og din bakst ser så lekker ut! Jeg er ikke fullt så god der akkurat.. Generelt ingen nevneverdig kokk. Så jeg finner mye inspirasjon hos deg 😉 Thank u, sweetie!

    4. Nam, muffinsene så helt himmelsk ut 🙂 Sjarmerende med søt icing også. Skal garantert testes ut når jeg kommer hjem 🙂 God klem til deg <3

    5. Vibece:
      Godt å høre at vi er flere. Øvelse gjør mester, så vi må rett og slett bare ta i 😉
      De var veldig gode oss, anbefales av alle her 🙂

    6. Elin:
      Takk Elin, det er jo veldig gøy også 🙂
      Jeg kan dessverre ikke gi en fast fasit på hva som er riktig eller galt. Vi er alle forskjellige. Selv fungerer jeg best på å spise mye proteiner, en god dose fett og moderat med karbohydrater. I tillegg skal det sies at jeg karber opp ordentlig i helgen og fyller opp glykogenlagrene.
      Jeg synes ikke du skal begynne å telle næringsemner, fordelinger og prosenter, det blir litt for ekstremt og veldig slitsomt i lengden. Vil du leve sunt og naturlig, som du sier, er ikke det veien å gå.
      Om ikke lavkarbo er det riktig for deg, så spis mer karbohydrater. Det viktigste er at du trives med kostholdet, har energi og føler deg opplagt. Du må finne din vei 🙂

    7. I:
      Jeg har litt cupcakes-dilla for tiden. Nå er jeg ikke bare opptatt av smaken, men jeg strever også for å få til slike ordentlig flotte muffins. Det er for øvrig litt lettere å pynte når man lager en slik smør-frosting, men da blir den jo ikke like sunn 😉
      Kanskje 35 kilo ikke er så ille, det føltes bare ille når jeg trente med noen som tok godt over hundre kilo! Øvelse gjør mester 🙂
      Nystekte vafler med rømme og syltetøy. Mmm, det fikk jeg lyst på akkurat nå!
      Ha en fin uke <3

    8. Jeg ligger også på 35 kg i benkpress, 2-3 sett med 6-8 repetisjoner. Nå skal det vel sies at stanga går ikke helt ned til brystet på det siste settet da, men det kommer seg 🙂
      Muffinsene så kjempegode ut 🙂

    9. Men styrkeløftøvelser er jo så GØY 😉 Bare gi benkpressen et par forsøk, teknikk og følelse av kontroll har mye å si på hvordan resultatene blir. 35 kg er dessuten ikke dårlig for en som ikke har trent det før 🙂

    10. Du er en mester til å bake, Kristine! 🙂
      Jeg har et spørsmål som jeg også ønsker din mening til:
      Jeg kjenner at jeg ikke fungerer helt fullstendig på stikt lavkarbo. Målet mitt er heller ikke å gå ned i vekt, men leve sunt og spise naturlig mat. Ser at jeg da lett får fordelingen på makronærigsstoffene på ca. 40 E% fett, 30 E% protein og 30 E% karbohydrater. (hadde tidligere fordeling på 40% k, 30 %f og 30%p, men kjenner at mer fett metter mer?)
      Men er dette egentlig SUNT? Blir litt i Fedon Lindbergs gate, men det er jo ikke denne fordelingen han anbefaler, likevel er dette utfallet uansett hvordan jeg vrir og vender på det: poenget er at jeg også trives med dette kostholdet?
      Jeg lurer bare på om det er en ok fordeling på lang sikt.
      Har jo hørt så mye om fett vs, ikke fett?
      Vil også legge til at jeg reduser på karbohydratene fordi jeg har blitt uvell, oppblåst, vekslende løs/hard mage av mye brød.
      Svingende blodsukker og søtsug førte bare til tretthet og etter hvert liten appetitt.
      Håper på svar, gjerne fra flere! 😀

    11. Åhhh, muffins er så godt – og koselig! <3 De så kjempegode ut! Skal prøves!
      35 kg i benk er jo ikke dårlig da!! 😉 Du er jo ung, og dessuten er benk er øvelse hvor de med mye tyngde (vekt på kroppen) har en fordel! - Jeg klarte akkurat 35 kg x 2 selv før! Men nå har jeg (dessverre) gått litt ned i vekt, og da var benkpress og knebøy de første øvelsene jeg merket "nedgang" i! ;-( Deretter biceps. Må bygge meg opp igjen nå, jeg! Kjedelig. Per i dag trener jeg med 30 kg x 3 serier, 6-8 reps. Så du er iallfall sterkere enn meg nå! Hehe! 😉
      Ha en fortsatt fin søndag med kos og avslapning! - Siste oppladning før nok en slitsom og lang uke! (Jeg spiser derfor litt ekstra vafler med rømme og jordbærsyltetøy på. Hihi!)
      Klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg