Himmelsk blåbærpai

Blogg.no har vært nede noen timer.
Her kommer et innlegg som egentlig var publisert for tre timer siden.

Jeg fikk god hjelp av Torbjørn til denne blåbærpaien og skylder han en stor takk for de gode tipsene.
En kjempe god pai, sunn, grov, søt og proteinrik.
Velbekomme.

Blåbærpai

Paibunn
100 g speltmel
100 g fullfett mandelmel, eventuelt kvernet mandler
200 g mager kesam
40 g smør
1 egg
100 g sukrin
Litt kardemomme
1/2 økologisk vaniljepulver

Blåbærfyll
1 boks mager vaniljekesam
400 g blåbær
4 ss sukrinmelis

Bland sammen speltmel, mandelmel, sukrin, kardemomme og vaniljepulver.
Skjær smøret i små terninger og kna inn i det tørre. Tilsett kesam og egg.
Kna godt til deigen er blitt fast. Tilsett eventuelt litt mer mel.
Sett deigen kaldt i 30 minutter.
Trykk deigen flat i en rundt form.
Prikk bunnen med en gaffel og stek på 225 grader i 15 minutter.

Etter 15 minutter tar du ut formen.
Om kantene har glidd nedover bunnen, tar du en skje og trykker opp kantene.
Ha i vaniljekesam og strø over blåbær.
Jeg brukte frosne bær som jeg lot tine. Bruk gjerne ferske om du har det tilgjengelig.
Strø over sukrinmelisen.
Stek på 180 grader nederst i ovnen i 30 -35 minutter.


La paien avkjøle i 10 minutter før du serverer.
Blåbærpaien er kjempe god kald, men aller best lun med eldorados sukkerfrie vaniljesaus eller en klatt vaniljeis til.

Jeg serverte denne paien til min mor og hun sa den var usedvanlig god.
Nesten for god til å være sunn :grin:

Kristine ♥

20 kommentarer
    1. Karoline:
      Den var ordentlig god. Min mor hadde bursdag og hun elsker blåbær, derfor ble det blåbærpai. Den falt i smak hos alle.
      Jeg er enig med deg når det gjelder speltmel. Synes også at magen takler det bedre 🙂

    2. Denne paien så helt nydelig ut. Jeg elsker virkelig pai 🙂 Lager paibunnene alltid med speltmel. Det er mye sunnere og smaker mye bedre enn med hvetemel. Jeg synes bunnen får en mye “rikere” smak med speltmel 🙂 Skal lage denne paien en dag. Takk for oppskriften 🙂

    3. Å, ENDELIG! 😀
      Denne har jeg lyst til å prøve med en gang! lenge hatt lyst å bake en sunn blåbærpai, men har ikke helt funnet de rette ingridiensene. Tusen takk for en hærlig oppskrift 🙂

    4. Ele:
      Blåbærpai og vaniljeis er godt. Nå har jeg testet et stykke med det også. Satte bare paien litt i mikroen slik at den ble varm og serverte med to kuler vaniljeis. Mmm, det var godt! 🙂

    5. Maren Haugervåg:
      I bunnen kan du droppe det helt til fordel for smør. Om du vil ha en magrere versjon kan du for eksempel bruke soya yoghurt.
      Når det kommer til vaniljekesamen kan du lage en egen vaniljesaus eller bruke laktosefri yoghurt som du blander med sukrin og / eller steiva, eller laktosefri vaniljeyoghurt 🙂

    6. Mia:
      Kropp og hode har godt av en ferie og å få pause seg ut litt. Nå er den klar for en ny hverdag igjen med ekstra mye energi 🙂 Håper du får en god uke og det ikke er for tungt å komme tilbake fra ferien 🙂

    7. Mmm, den så god ut! Lurer på om det går ann å erstatte kesam med noe annet? Jeg er har nemlig laktoseintoleranse, så jeg tåler ikke melkeprodukter… “/

    8. Koselig å lese bloggen din igjen etter å ha vært på tidenes lateste ferietur! Bare å finne igjen motivasjonen og kjøre på igjen nå! Masse energi til overs 😀
      Ha en fin dag videre!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg